Sökning: "Work-based learning"

Visar resultat 11 - 15 av 40 uppsatser innehållade orden Work-based learning.

  1. 11. ”Helhetsbilden är viktig” : En kvalitativ studie om tre lärares uppfattningar om tillvaratagandet av språklig mångfald bland flerspråkiga elever i årkurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Amanda Junhammar; [2022]
    Nyckelord :multilingualism; translanguaging; linguistic diversity; modalities; multilingual students; flerspråkighet; transspråkande; språklig mångfald; modaliteter; flerspråkiga elever;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att öka kunskapen om hur lärare uppfattar att de tillvaratar språklig mångfald bland flerspråkiga elever med invandrarbakgrund, genom intervjuer med tre F-3 lärare på olika skolor. Det sociokulturella perspektivet har valts som teoretisk grund för studien. LÄS MER

  2. 12. En nationell undersökning om arbetsplatsförlagt lärande på gymnasiesärskolan : Synen på arbetsplatsförlagt lärande och dess betydelse för elever som läser ett nationellt program

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Henrik Gustafsson; Sjölie Eivor; [2022]
    Nyckelord :Workplace-based learning; wbl; upper secondary special school; intellectual disability; mild developmental disorder; employability.; Arbetsplatsförlagt lärande; APL; gymnasiesärskola; intellektuell funktionsnedsättning; lindrig utvecklingsstörning; anställningsbarhet.;

    Sammanfattning : AbstractThe purpose of this study is to illustrate how Work-based Learning (WBL) is handled in Special Education High Schools. With this purpose in mind, four questions have been formulated and they focus on what proportion of the total amount of high school students in the Special Education High School National Program who is completing their WBL according to governmental regulations, what challenges the WBL managers experience in working with WBL, what reasons the WBL managers see as decisive for students not completing their WBL and what benefits the WBL managers see with WBL. LÄS MER

  3. 13. Förskolan - en lärande institution : Rektorers arbete med systematiskt kvalitetsarbete i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Alexandra Johansson; Johanna Lindström; [2022]
    Nyckelord :Preschool; principal; systematic quality work; Förskola; rektor; systematiskt kvalitetsarbete;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer undersöka hur rektorer uppfattar sitt uppdrag kring systematiskt kvalitetsarbete i förskolans verksamhet. Studien har utgått från en fenomenografisk teori samt en fenomenografisk metodansats, detta för att redogöra samt synliggöra rektorernas uppfattningar inom ett fenomen. LÄS MER

  4. 14. ”Det är ju på det sättet man lär sig” : En studie om sjuksköterskestudenters lärande av handledning under VFU

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Mathilda Leth; [2021]
    Nyckelord :Learning; Supervision; Nursing students; The learning triangle; Work-based education; Lärande; Handledning; Sjuksköterskestudenter; The learning triangle; Verksamhetsförlagd utbildning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att få ökad kunskap kring hur sjuksköterskestudenter upplever att lärandet påverkas av handledning under den verksamhetsförlagda delen av utbildningen. Detta undersöktes genom tre stycken frågeställningar vilka var: Hur upplever sjuksköterskestudenter att lärandet påverkas av handledningens upplägg under VFU? Vad anser sjuksköterskestudenter att en handledare kan bidra med för att främja deras lärande under VFU? Hur hanterar sjuksköterskestudenter situationen om de upplever att handledningen inte bidrar till ökat lärande under VFU? För att kunna besvara frågeställningarna utgick studien från en kvalitativ ansats där sex stycken semistrukturerade intervjuer genomfördes med sjuksköterskestudenter mellan termin 4 och 6 på sjuksköterskeprogrammet. LÄS MER

  5. 15. "Våga släppa taget" : Det osäkra och det oväntade som potensial i bildundervisning.

    Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Helena Malm; [2021]
    Nyckelord :art-based education; risk-taking; site-specific design; visual arts education; teacher education; visual ethnographic documentation; visual semiotics;

    Sammanfattning : Abstract My objective with this master's thesis is to contribute development both to the education for art-teachers and to art education primary and secondary school.     This master thesis discusses three students’ different art-based processes in a visual project about sustainable site-specific design. LÄS MER