Sökning: "affärsmodellsinnovation"
Visar resultat 21 - 25 av 38 uppsatser innehållade ordet affärsmodellsinnovation.
21. Affärsmodellsinnovation utifrån ett internationaliseringsperspektiv : En explorativ studie av en digital Born Global
Master-uppsats, Linköpings universitet/Industriell ekonomiSammanfattning : En digital Born Global expanderar tidigt efter sitt grundande till nya internationella marknader, trots att en begränsning i erfarenhet och resurser finns i verksamheten. I en internationaliseringskontext varierar marknadsförutsättningarna sett till vilka externa hot eller möjligheter som ställer krav på lokal anpassning av verksamheten och affärsmodellen. LÄS MER
22. Framgångsrik affärsmodellinnovation : En digital affärsmodell i en digitalt omogen bransch
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)Sammanfattning : Affärsmodellinnovation innebär att en affärsmodell uppdateras och utvecklas för att vara relevant och samspelt med konkurrensen. Det finns flertal forskare som listar olika koncept som organisationer behöver ha med i sina ffärsmodellinnovation för att den ska bli framgångsrik. LÄS MER
23. Driving Autonomous Heavy Vehicles into the Future : A Business Model Perspective
Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : In light of the many environmental challenges that the world currently faces, new sustainable solutions are called for. The concept of autonomous heavy vehicles (AVs) is considered to be one of the next megatrends within transportation and this technology shift is predicted to improve safety and logistics as well as to cut driver costs and reduce CO2-emissions. LÄS MER
24. Digitaliseringens påverkan på företag i tidningsbranschen : En studie i svensk kontext med fokus på företagsaspekter och branschstruktur
Magister-uppsats, Linköpings universitet/FöretagsekonomiSammanfattning : Problematisering: En begränsad mängd forskning på tidningsbranschen har genomförts i svensk kontext. Oenighet råder bland forskare vilken del av affärsmodellen som påverkas och på vilket sätt, dessutom är det tvetydigt hurdana affärsmodellsinnovation är framgångsrikt. LÄS MER
25. Konsumtionens vara eller icke vara – Kan klädbranschen någonsin bli hållbar? : En kvalitativ studie om svenska outdoorföretags möjligheter att forma hållbara konsumtionsmönster
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/FöretagsekonomiSammanfattning : Vår globala population växer och resursanvändandet och konsumtionsnivåerna accelererar i takt med en ökad ekonomisk aktivitet. Frågan kring konsumtionens miljömässiga och sociala implikationer har på ett sällan skådat sätt lyfts in i vår vardag, och det blir för oss människor allt tydligare att faktumet att fortsätta förbruka materiella resurser i denna takt inte längre är ett alternativ för en hållbar framtid. LÄS MER