Sökning: "aids bemötande"
Visar resultat 1 - 5 av 66 uppsatser innehållade orden aids bemötande.
1. Äldre personer och primärvårdens digitala tjänster och verktyg : En kvalitativ intervjustudie
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärdSammanfattning : Bakgrund: Den digitala utvecklingen inom primärvården ökar. Hög ålder är relaterad till minskad användning av digitala tjänster och verktyg. Äldre personer löper risk att drabbas av digitalt utanförskap. LÄS MER
2. Män som lever med HIV och deras upplevelser av möten med vården. : En kvalitativ studie baserad på självbiografier
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)Sammanfattning : Bakgrund: HIV är ett virus och är en förkortning för Humant immunbristvirus. Viruset spred sig till en epidemi under 1980-talet. HIV är en droppsmitta och idag finns adekvat behandling som gör virusvärdena näst intill omärkbara. LÄS MER
3. HIV-positiva patienters erfarenheter av bemötandet i vården : En litteraturöversikt som skildrar HIV-positiva patienters erfarenheter av vårdrelationer med hälso- och sjukvårdspersonal
Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för vårdvetenskapSammanfattning : Bakgrund: HIV är en kronisk blodsmitta som historiskt kantrats av stigmatiserande fördomar. Stigmatiseringen bottnar i föråldrade kunskaper och rädslor som uppstod när smittan fick fäste. LÄS MER
4. HIV-smittade patienters erfarenheter av bemötandet inomhälso- och sjukvårdenEn litteraturöversikt om ett stigma som ännu lever kvar
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Bakgrund: Patienter med HIV och AIDS kan idag leva ett liv med god livskvalitet.Stigmatisering relaterat till diagnoserna upplevs fortfarande vara ett problem inom hälso- ochsjukvården. Sjuksköterskor beskriver rädslor för att bli smittade av viruset vid omvårdnadoch blodhantering. LÄS MER
5. ” När jag fick mina hörapparater för första gången, - vilken skillnad det var ” : Sex unga vuxnas egna upplevelser och erfarenheter av användandet av hörhjälpmedel under skoltiden
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Alla som går i skolan ska ha tillgång till en likvärdig utbildning oavsett om de har en funktionsnedsättning eller inte. Enligt tidigare forskning kan konsekvenserna bli stora av att eleverna med hörselnedsättning inte använder sina hörhjälpmedel, då de har svårare att följa med i undervisningen och i social interaktion. LÄS MER