Sökning: "algebra examensarbete"

Visar resultat 11 - 15 av 16 uppsatser innehållade orden algebra examensarbete.

  1. 11. Matematikens Idéhistoria

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Adel Taherifard; [2011]
    Nyckelord :Matematikhistoria; historia om idéer; matematikundervisning; begreppsutveckling; matematikens utveckling; geometri; volym; algebra; algoritm; ekvationer; bevis; styrdokument;

    Sammanfattning : Sammanfattning Matematikundervisning kan behandlas ur olika aspekter. I examensarbetet är matematikhistoria i fokus. Jag har undersökt vissa matematikområden, men inte andra. Jag har också förklarat några logiska behov och intressanta motiv bakom dessa matematikområden. LÄS MER

  2. 12. Visualisering av Linjära Avbildningar i Linjär Algebra

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för teknik och naturvetenskap

    Författare :Edin Katardzic; [2010]
    Nyckelord :visualisering; linjär algebra; jogl; webbapplikationer;

    Sammanfattning : Detta examensarbete har genomförts på Campus Norrköping, Linköpings Universitet. Arbetet är en del av ett samarbete mellan Linköpings Universitet, Kungliga Tekniska Högskolan och Math.se. Målet med samarbetet är att skapa och underhålla en hemsida för webbstöd i kursen Linjär Algebra. LÄS MER

  3. 13. Varför ska det vara så krångligt? : Elevers och lärares upplevelser av svårigheter inom Matematik kurs A

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik; Institutionen för pedagogik

    Författare :David Göransson; Heléne Nilsson; [2008]
    Nyckelord :matematik kurs A; matematikområde; gymnasiet; upplevelse; elever; lärare; svårigheter; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete var att undersöka vilka områden inom Matematik kurs A som eleverna upplever problematiska och att öka vår förståelse för vilka faktorer som skapar dessa svårigheter. Vi ville även utreda i vilken mån undervisande lärare är medvetna om vilka områden som eleverna tycker är svåra det vill säga om elevers och lärares syn på svårigheterna inom Matematik kurs A stämmer överens. LÄS MER

  4. 14. Varför ska det vara så krångligt? : Elevers och lärares upplevelser av svårigheter inom Matematik kurs A

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik

    Författare :David Göransson; Heléne Nilsson; [2008]
    Nyckelord :Matematik kurs A; Matematikområde; Gymnasiet; Upplevelse; Elever; Lärare; Svårigheter; Undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete var att undersöka vilka områden inom Matematik kurs A som eleverna upplever problematiska och att öka vår förståelse för vilka faktorer som skapar dessa svårigheter. Vi ville även utreda i vilken mån undervisande lärare är medvetna om vilka områden som eleverna tycker är svåra det vill säga om elevers och lärares syn på svårigheterna inom Matematik kurs A stämmer överens. LÄS MER

  5. 15. Samband mellan läs- och skrivsvårigheter och svårigheter inom matematikens kunskapsområden

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Robert Johansson; [2007]
    Nyckelord :Matematik; Läs- och skrivsvårigheter; Nationellt prov; Kunskapsområden;

    Sammanfattning : Detta examensarbete är en kvantitativ studie av elever på gymnasiet, årskurs 1, med målet att ge blivande matematiklärare en bättre insikt i elevers svårigheter med ämnet. Detta är gjort med hjälp av ett läs- och skrivtest och ett nationellt prov i matematik, kurs A. LÄS MER