Sökning: "alternativ marknadsplats"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden alternativ marknadsplats.

  1. 1. Succé eller fiasko? : - Hur påverkas bolagsavkastning av byte mellan Sveriges MTF-marknadsplatser

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för ekonomivetenskap och juridik

    Författare :Viktor Waxin; Oliver Forslund; [2017]
    Nyckelord :Abnormal return; CAPM; Market model; Market efficiency; Change of market place; Exchange listing; Post listing puzzle; Change in trading location; List effect; Post-listing return; Event-study; Underperformance; Marketplace; MTF; Multilateral Trading Facility; Alternative Marketplace; Nasdaq; First North; Aktietorget; NGM.; Onormal avkastning; CAPM; Marknadsmodellen; Marknads effektivitet; Marknadsplatsbyte; Post listing puzzle; Byte av handelsplats; List effekter; Post-listing return; Event-studie; Underprestera; marknadsplats; MTF; Multilateral Trading Facility; Alternativa marknadsplatser; Nasdaq; First North; Aktietorget; NGM.;

    Sammanfattning : Det finns ett flertal tidigare studier som undersöker listbyten och dess effekt på ett bolags aktieavkastning. Merparten av dessa studier är dock baserade på den amerikanska aktiemarknaden. De svenska studierna som har genomförts undersöker effekten av listbyte från alternativa marknadsplatser (MTF) till huvudmarknaden (reglerad marknad). LÄS MER

  2. 2. En ”marknadsundersökning” genom att iterera fram till ett värdeskapande koncept

    Magister-uppsats, KTH/Entreprenörskap och Innovation

    Författare :Patric Ögren; Kristoffer Högberg; [2013]
    Nyckelord :Qualitative Market research; Market research; Iterative process; Lean Startup; Project management for startups; Innovation games; Customer-centric innovation; Booking system; Marketplace; Revenue management.; Kvalitativ marknadsundersökning; Marknadsundersökning; Iterativ process; Lean startup; Projektledning för startups; Innovation games; Kundorienterad innovation; Bokningssystem; Marknadsplats; Revenue management.;

    Sammanfattning : Ett affärskoncept har tagits fram och resulterat i en marknadsplats. Marknadsplatsen är en webbsida och mobil applikation vars syfte är att skapa värde av resursers bokningsbara tider som idag har generellt låg beläggning hos aktivitetsanläggningar inom sport, kultur och nöje. LÄS MER

  3. 3. MiFID och dess inverkan på den europeiska aktiemarknaden : – En studie av hur fragmenterad handel påverkar marknadsövervakning och distribuering av handelsinformation

    Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Wilhelm Söderström; Caroline Metternich; [2011]
    Nyckelord :mifid aktiemarknad;

    Sammanfattning : I november 2007 införde politikerna i Bryssel ett direktiv med avsikt att öppna upp för konkurrens och öka transparensen på Europas aktiemarknader. Börsmonopolet bröts upp och aktiemarknaden fragmenterades, det blev då möjligt att handla aktier på andra marknadsplatser än enbart på primärmarknaden. LÄS MER

  4. 4. May The Force Be With You - En kvalitativ studie av Jediismen ur ett socialkonstruktionistiskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Amelie Malmgren; [2009]
    Nyckelord :Jediism; Jedi; religion; kvalitativ metod; hermeneutik; socialkonstruktionism ; Social Sciences;

    Sammanfattning : Den sekulariseringsprocess som länge har gjort sig gällande i det västerländska samhället har måhända lett till en påtvingad reträtt för de traditionella religionerna men samtidigt öppnat dörren för andra former av religiositet och spiritualitet. En av dessa nya religioner som har etablerat sig på dagens religiösa marknadsplats är Jediismen, ett alternativt livsåskådningssystem baserat på George Lucas omåttligt populära Star Wars- filmer. LÄS MER

  5. 5. Alternativa aktiemarknaden - ett konkurrenskraftigt alternativ eller en språngbräda mot större marknadsplatser?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Richard Laurits; Sebarstian Petersson; Michaela Sorle; Max Eklund; [2009]
    Nyckelord :Alternativa aktiemarknaden; finansiella marknadsplatser; regelverk; börs; notering; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att utreda vilka faktorer som ligger bakom ett företags beslut att ansluta sig till en mindre finansiell marknadsplats och hur dessa faktorer påverkat valet av marknadsplats. Vi vill även komma till insikt om vad som påverkar besluten om att stanna kvar respektive lämna marknadsplatsen i fråga, för att på så sätt kunna se tendenser till om det finns ett behov av alternativa finansiella marknadsplatser. LÄS MER