Sökning: "andraspråksinlärning södertörns högskola"

Visar resultat 6 - 8 av 8 uppsatser innehållade orden andraspråksinlärning södertörns högskola.

  1. 6. ”Det handlar om att ha en fingertoppskänsla” : En kvalitativ studie om mottagandet av nyanlända barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Erika Hallman; Hanna Widell; [2017]
    Nyckelord :nyanländ; förskola; kompetensutveckling; KASAM; mottagande;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker vad sex förskollärare i storstockholmsområdet anser betydelsefullt och utmanande i mottagandet av nyanlända barn på förskolan. Vidare undersöks också vilken kompetens­utveckling som förskollärarna blivit erbjudna i samband med mottagandet, vad den bidragit till och vad de önskar mer kunskap om. LÄS MER

  2. 7. Estetiska uttrycksformer som stöd för andraspråksinlärning : i förskolor inspirerade av Reggio Emilia-pedagogiken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Hannah Backholm; Petersson Elisabet; [2016]
    Nyckelord :Swedish as a second language; second language development; aesthetics; preschool; Svenska som andraspråk; andraspråksinlärning; estetiska uttrycksformer; förskola;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate how preschool teachers in preschools inspired by the pedagogical philosophy of Reggio Emilia use aestheticforms of expression to support the Swedish language development of children that have Swedish as a second language. We want to know how these teachers incorporate aesthetics in the work with second language learners and how they use creative expressions as tools in this process. LÄS MER

  3. 8. Boksamtal : En språkutvecklande metod för andraspråkstalare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Mary Selva Gonzalez; [2010]
    Nyckelord :Socio cultural theories on language teaching; scaffolding; Second Language learners; Sociokulturell teori; stöttning; interaktionshypotes; andraspråksinlärning; scaffolding; svenska som andraspråk; boksamtal;

    Sammanfattning : The main purpose of this essay is to study how classroom interaction can take place in a class for Second Language Learners (SLL).1 I have applied a case study methodology on a linguistic method used by a Teacher in Swedish as Second Language working on a primary school situated in the Southern suburbs of Stockholm. LÄS MER