Sökning: "anknytning brister"

Visar resultat 6 - 10 av 75 uppsatser innehållade orden anknytning brister.

  1. 6. Barn som anhöriga : Barns upplevelse när en förälder vårdas palliativt- tiden före och efter döden

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Ellen Enström; Thérese Nyman; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund: Att förlora en förälder är en traumatisk upplevelse att genomgå under barndomen. Förlusten av en förälder medför att barnets trygghet och livsvärld påverkas negativt och barnet tvingas genomgå en kris- och sorgreaktion. LÄS MER

  2. 7. En artificiell känsla av ett jag : En mikro-etnografisk studie om medberoendetillstånd

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Ingegerd Bohlin; [2022]
    Nyckelord :Co-dependency; Sense of self; 12 steps; Medberoende; Anhörig; Konsekvenser; Beroende; 12-stegsprogrammet; Anonyma Alkoholister; AA; Al-Anon; ACA; Co-Anon; Anknytning; Känsla av identitet;

    Sammanfattning : Beroende klassas som en familjesjukdom som bär med sig negativa konsekvenser för alla inblandade. De anhöriga riskerar även att själva utveckla ett medberoendetillstånd där deras tanke- känslo- och beteendemönster blir självdestruktivt. LÄS MER

  3. 8. "Alla barn vill lyckas" : Strategier för ett framgångsrikt arbete med barn som visar utagerande beteende

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Sara Berling; [2022]
    Nyckelord :Anknytning; förskola; relationskompetens; utagerande beteendeproblematik;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Berling, Sara (2022). "Alla barn vill lyckas" - Strategier för ett framgångsrikt arbete med barn som visar utagerande beteende i förskolan. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 9. Vi ska vara barnens röst när de inte kan eller vågar prata själva! : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar om arbetet med barn som far illa eller riskerar att fara illa i hemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogik

    Författare :Therese Rooth; Jessica Svedenbäck; [2022]
    Nyckelord :Barn som far illa; förskola; orosanmälan; anmälningsplikt; omsorgssvikt; anknytning.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om förskollärares uppfattningar av arbetet med barn som far illa eller riskerar att fara illa i hemmet. För att undersöka detta har sju förskollärare intervjuats om deras uppfattningar kring arbetet med barn som far illa eller riskerar att fara illa i hemmet. LÄS MER

  5. 10. Barn med rätt till särskilt stöd i förskolan : En intervjustudie om förskollärares kunskaper och erfarenheter kring undervisningen med barn i behov av särskilt stöd i förskolan

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning; Jönköping University/HLK, Livslångt lärande/Encell; Jönköping University/HLK, Praktiknära utbildningsforskning (PUF)

    Författare :Sara Andersson; Caroline Carlsson; [2022]
    Nyckelord :Särskilt stöd; likvärdig förskola; inkludering; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur förskollärarna beskriver arbetet att inkludera barn med behov av särskilt stöd i undervisningen. Studien utgick ifrån en kvalitativ metod med standardiserade intervjuer med åtta verksamma förskollärare från olika förskolor inom två kommuner. LÄS MER