Sökning: "arbeta fritidshem"

Visar resultat 1 - 5 av 275 uppsatser innehållade orden arbeta fritidshem.

  1. 1. Hälsofrämjande arbete i fritidshem.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Aziz Tatlian; Sareda Hussein; [2024-02-21]
    Nyckelord :Hälsa; fritidshem; hälsofrämjande arbete; KASAM; ramfaktorer; delaktighet; fysisk aktivitet;

    Sammanfattning : Vår studie handlar om hur olika fritidspedagoger arbetar hälsofrämjande i sin fritidshem verksamhet, särskilt inom inomhus- och utomhusmiljöer samt närliggande natur. Barn och ungdomar når knappt upp till den dagliga aktivitetsnivån och är i hög grad stillasittande av olika anledningar. LÄS MER

  2. 2. Fritidslärares uppfattningar av förändringar i verksamheten och yrkesrollen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Åsa Olsson; Lisa Sorkine; [2024]
    Nyckelord :Fritidshem; fritidslärare; fördelar; förändringar; samlad skoldag; uppdrag; uppfattning; verksamhet; yrkesroll.;

    Sammanfattning : Denna studie bygger på sex semistrukturerade intevjuer med fritidslärare som varit verksamma sedan fritidshemmet fick ett eget kapitel i Lgr 11 år 2016 eller tidigare. Studiens syfte är att belysa hur fritidslärarnas uppfattning av sin yrkesroll och de förändringar som skett inom verksamheten sedan de började arbeta. LÄS MER

  3. 3. På språng med digitala verktyg!

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Johanna Dahlberg; Emma Palmgren; [2023-12-07]
    Nyckelord :Fritidshem; digitala verktyg; fysisk aktivitet; KASAM; digital kompetens;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur fritidspersonal1 uttrycker att de arbetar med digitala verktyg i samspel med fysisk aktivitet. Varför studien är relevant att utföra beror på den begränsade mängd forskning som bedrivits tidigare. LÄS MER

  4. 4. Lärares beskrivningar av en tillgänglig och inkluderande lärmiljö.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Michaela De Feo; Emelie Johansson; [2023-12-07]
    Nyckelord :fritidshem; tillgänglig lärmiljö; inkludering; relationellt perspektiv; semistrukturerade intervjuer.;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om att skapa kunskap om hur lärare i fritidshem resonerar kring att organiserar en tillgänglig och inkluderande lärmiljö för alla elever på fritidshemmet. Studien har utgått från det socialkonstruktivistiska perspektivet där vi även tagit avstamp i viktiga specialpedagogiska begrepp som relationella-och kategoriska perspektivet samt dilemmaperspektivet. LÄS MER

  5. 5. Utomhuspedagogik – varför eller varför inte?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Jasmine Axmalm; Sophie Broström; [2023-10-26]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; fritidshem; platsupplevelse; dubbla uppdraget.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att ta reda på hur arbetet med utomhuspedagogik ser ut i svenska fritidshem och vilka förutsättningar som krävs för att kunna arbeta med det. Vi har formulerat tre olika frågeställningar utifrån syftet. Frågeställningarna har vi sedan utgått från när vi genomfört studien. LÄS MER