Sökning: "arbetsterapi och skola"
Visar resultat 16 - 20 av 37 uppsatser innehållade orden arbetsterapi och skola.
16. Arbetsterapeutisk kompetens i skolan : En kvalitativ intervjustudie om arbetsterapeuters upplevelse av deras kompetens i skolan
Magister-uppsats, Högskolan i JönköpingSammanfattning : Skolan är en plats där barn spenderar en stor del av sin tid vilket innebär att skolan har en viktig roll i att ge dem lika möjligheter att vara delaktiga, lära och utvecklas. Studier visar att barn med funktionsnedsättningar upplever att de inte ges lika förutsättningar för delaktighet på lika villkor. LÄS MER
17. Upplevd aktivitetsbalans hos föräldrar till barn med ADHD : En kvalitativ studie
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HHJ, Avd. för rehabiliteringSammanfattning : Att vara förälder till ett barn med ADHD kan vara utmanande och innebära att hantera attityder från omgivningen. De upplever ofta en brist på stöd och svårigheter som påverkar hälsa och vardag negativt. Syftet med examensarbetet var att beskriva upplevd aktivitetsbalans hos föräldrar till barn med ADHD. LÄS MER
18. Arbetsterapeuters erfarenheter av arbete i skolan för elever med ADHD och/eller autism : En kvalitativ intervjustudie
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HHJ, Avd. för rehabiliteringSammanfattning : Undersökningar visar att elever med funktionsnedsättning uppger att de trivs sämre i skolan, de upplever ofta högre krav och mer stress från skolarbetet än övriga elever. Arbetsterapi inom skolmiljö riktar sig mot att möjliggöra en stödjande miljö för individen. LÄS MER
19. Hur beskrivs och upplevs arbetsterapeuters arbete i skola?
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektivSammanfattning : Bakgrund: Arbetsterapeuter och deras arbete i skolor i Sverige efterfrågas mer och mer men kunskapen kring hur arbetet upplevs och beskrivs är ett förhållandevis outforskat område. Syfte: Syftet med studien var att beskriva arbetsterapeuters arbete i skola samt hur detta upplevdes av arbetsterapeuter och andra yrkesverksamma i skola. LÄS MER
20. Arbetsterapeutiska interventioner för ungdomar och vuxna med autismspektrumtillstånd : En litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för arbetsterapiSammanfattning : Bakgrund: Autismspektrumtillstånd utmärker sig främst genom bristande verbal- och ickeverbal kommunikation, nedsatt social ömsesidighet och en oförmåga att skapa samt bibehålla relationer. Detta innebär en aktivitetsproblematik inom; ADL, fritid, skola och arbete. LÄS MER