Sökning: "arbetsterapi och skola"

Visar resultat 6 - 10 av 37 uppsatser innehållade orden arbetsterapi och skola.

  1. 6. Arbetsterapeutiska interventioner för att öka delaktighet i skolaktiviteter för barn med ADHD : En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för arbetsterapi

    Författare :Petra Sjöström; Nina Göransson; [2023]
    Nyckelord :Arbetsterapeutiska interventioner; motorik; kognitiva förmågor; sociala förmågor; skola; tidiga interventioner;

    Sammanfattning : Barn med ADHD upplever ofta problematik inom kognition, motorikoch i sociala sammanhang på grund av de symtom som uppkommerav ADHD. Dessa utmaningar kan i sin tur direkt påverka skolgångennegativt i form av att kunna bibehålla uppmärksamhet, fokusera,passa tider, umgås med klasskamrater och kunna vara aktiv på raster. LÄS MER

  2. 7. LÄTTARE FÖR EN LÄTTARE FÖR ALLA

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Erica Johansson; lisa Edvardsson; [2022-05-25]
    Nyckelord :Arbetsterapi; Skola; Delaktighet; Hälsa; Skolbaserade insatser;

    Sammanfattning : Bakgrund Hälsa är något som individen skapar, kan påverka och som förändras beroende på kontexten. För att uppnå hälsa behöver samhället skapa delaktighet. Delaktighet innefattar att bestämma över sig själv, delta i aktiviteter och känna tillhörighet till fysiska och sociala miljöer. LÄS MER

  3. 8. Beskrivning av arbetsterapeutiska interventioner i skolan och deras effekt för barn och unga med ADHD

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv

    Författare :Erika Nilsson; [2022]
    Nyckelord :arbetsterapi; intervention; barn; ADHD; skola; skolmiljö; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: ADHD är en av de vanligaste funktionsnedsättningarna hos barn och unga vilket kan påverka individens förmåga till aktivitet och delaktighet. En vanlig konsekvens är att barnet kan få svårt att klara skolgången vilket skapar lidande för eleven och familjen, samt utgör en stor kostnad för samhället. LÄS MER

  4. 9. Arbetsterapeutiska interventioner i grundskolan för barn med autismspektrumtillstånd - En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv

    Författare :Cassandra Palm Sydoff; Moa Olsson; [2021]
    Nyckelord :Autismspektrumtillstånd; Arbetsterapi; Skola; Autism i skola; Autism spectrum disorder; Occupational Therapy; School; Autism in school.; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: På grund av otillräcklig stöttning och anpassning inom grundskolan når mindre än hälften av barnen med autismspektrumtillstånd (AST) kunskapsmålen. Internationella erfarenheter och studier av arbetsterapeutiska interventioner för att stödja dessa elever visar på positiva effekter avseende aktivitetsutförande och skolresultat. LÄS MER

  5. 10. Lärares erfarenheter av att arbeta med elever med funktionsnedsättning, belyst utifrån ett delaktighets- och miljöperspektiv i grundskola. : en kvalitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Melinda Degerman; Malin Nilsson; [2021]
    Nyckelord :Occupational therapy; participation; environment; disability; school; Arbetsterapi; delaktighet; miljö; funktionsnedsättning; skola;

    Sammanfattning : Bakgrund: Skolan kan vara mindre gynnsam och inkluderande eftersom den fysiska och sociala miljön kan utgöra begränsningar och påverka graden av delaktighet för elever med funktionsnedsättning. Syfte: Syftet med studien var att beskriva lärares erfarenheter av att arbeta med elever med funktionsnedsättning, belyst utifrån ett delaktighets- och miljöperspektiv i grundskola. LÄS MER