Sökning: "arla information"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden arla information.

  1. 1. Cooperative Sustainability : a study of Arla’s Sustainable Incentive Model

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Martin Söderlund; [2024]
    Nyckelord :Arla foods; Agricultural Cooperatives; Cooperative Sustainability; Incentive Models; Sustainable Incentive Models; Organizational Change; Agency Relationship;

    Sammanfattning : The agricultural industry is a large contributor to greenhouse emissions and therefore faces new challenges to implement sustainable practices. The rising societal demand for sustainability makes the agricultural sector dependent on working towards environmentally friendly practices. LÄS MER

  2. 2. Den hållbara mjölken : En legitimeringsanalys av de svenska mejeriföretagens”corporate social responsibility”-kommunikation

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Rebecca Jansson; Elvira Lindskog; [2023]
    Nyckelord :Legitimeringsanalys; diskurs; hållbarhet; CSR; mejerier;

    Sammanfattning : Mejeriföretagen i Sverige har länge marknadsfört mjölk som en hälsodryck, men under senare år har fokuset i marknadsföringen riktats mot hållbarhet. Syftet med denna studie är därmed att synliggöra hur de fyra största mejeriföretagen i Sverige legitimerar sociala praktiker om att agera hållbart. LÄS MER

  3. 3. En kvalitativ studie om mejerikooperativet Arlas upplevda legitimitet hos unga konsumenter med utgångspunkt i hållbarhetsrapporten från 2021

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Emma Mattsson; Martha Rubensson; [2022]
    Nyckelord :Sustainability reporting; Stakeholders; Consumer perception; Legitimacy theory; CSR; Environmental information; Hållbarhetsrapportering; Intressenter; Konsumentuppfattning; Legitimitet; CSR; Miljömässig information;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med detta examensarbete är att skapa förståelse för hur det miljömässiga innehållet i mejerikooperativet Arlas hållbarhetsrapport för 2021 påverkar unga konsumenters uppfattning om företaget med utgångspunkt i legitimitetsteorin. Metod: Studien utgår från en kvalitativ forskningsmetod där datainsamling har skett genom semistrukturerade intervjuer med tolv mejerikonsumenter. LÄS MER

  4. 4. Effektivisering av informations- och kommunikationsflöde : En fallstudie på Arla Foods

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Tekniska Högskolan

    Författare :Hibo Hashi; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to investigate how the internal communication and information flow of the packaging process can be streamlined. In the study three questions were studied:  [1]   What problems within the internal communication and information flow has the packaging process?   [2]  How do communication and information deficiencies affect the efficiency of the packaging process?   [3]  How can a more efficient internal communication and information flow benefit their packaging process in the future? This study has taken place at a company called Arla Foods which is in Jönköping, Sweden. LÄS MER

  5. 5. Resulterar GRI:s riktlinjer i ökad utlämnande av information i hållbarhetsrapporter? : En komparativ studie mellan Arla och Oatly AB:s hållbarhetsrapporter

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för ekonomi, teknik och naturvetenskap

    Författare :Sofia Karlsson; Madeleine Johansson; [2020]
    Nyckelord :CSR; GRI; hållbarhet; intressentmodellen; isomorfism; legitimitetsteorin;

    Sammanfattning : I denna uppsats har två företag, Arla och Oatly AB:s hållbarhetsrapporter granskats för att ta reda på om ett företag som påstår sig följa GRI:s riktlinjer har bättre kvalitativ information i sin hållbarhetsrapport än ett företag som inte följer dessa riktlinjer. GRI står för Global Reporting Initiative, vilket är en oberoende organisation som grundades år 1997. LÄS MER