Sökning: "att kommunicera med barn"

Visar resultat 1 - 5 av 401 uppsatser innehållade orden att kommunicera med barn.

  1. 1. Får barnet vara med?En kvalitativ intervjustudie om socialsekreterares upplevelser av barns delaktighet i socialtjänstens utredningsarbete.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Madeleine Olsen; Rasmus Johansson; [2019-10-07]
    Nyckelord :barn; delaktighet; socialsekreterare; utredningsarbete;

    Sammanfattning : Barns rättigheter är idag en omtalad fråga i världen, och barns rätt till delaktighetär ett väl utforskat ämne. Syftet med vår studie var att undersökasocialsekreterares upplevelser av att arbeta för barns rättigheter till delaktighet iutredningsarbetet. LÄS MER

  2. 2. Smärtskattningsskalor till för tidigt födda barn - En systematisk litteraturstudie

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Ingela Noredal Throbäck; [2019]
    Nyckelord :För tidigt födda barn; smärtskattning; smärtskattningsskalor; reliabilitet; validitet; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Obehandlad smärta hos för tidigt födda barn kan leda till både omedelbara och långtgående negativa effekter. För att kunna ge barnen en adekvat smärtbehandling är det viktigt att regelbunden smärtskatta dem, men då de inte kan kommunicera verbalt är de beroende av att andra kan tolka deras smärtsignaler. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares användning av det verbala språket som redskap : En kvalitativ studie om samspel och flerspråkighet i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation; Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Julia Karlsson; Ellinor Steen; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Forskning visar att flerspråkighet i förskolan kan vara en utmaning och barns språkliga bakgrund lätt hamnar i skymundan i verksamheten. Utifrån ett maktperspektiv kan förskollärares förhållningssätt vara väsentligt för att ge barn förutsättningar att kommunicera. LÄS MER

  4. 4. ”Språk och mat är ju säkra kort” En studie om pedagogers tolkning av ett läroplansmål om barns kulturella identitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Marie Forsberg; Rebecka Nilsson; [2019]
    Nyckelord :förskola; identitet; interkulturellt förhållningssätt; kultur; kulturell identitet; mångkultur; språk;

    Sammanfattning : Abstract Sverige har i samband med globaliseringen blivit ett alltmer mångkulturellt samhälle, där många kulturer, religioner, värderingar och synsätt möts. Detta innebär att den svenska förskolan idag möter barn från olika kulturer och språkliga bakgrunder. LÄS MER

  5. 5. ”För att förändra världen behöver vi förstå oss på den” : Digital kompetens ur ett förskollärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik; Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Elin Carendi; Rebecca Roos; [2019]
    Nyckelord :didaktik; digital kompetens; digitalisering; förskollärperspektiv; förskola;

    Sammanfattning : Ett allt växande intresse för digitalisering och en förvärvad inspiration i huruvida digital teknik kan integreras och användas som ett verktyg i förskolans praxis, tillsammans med vår övertygelse om vikten av att barn utvecklar en digital kompetens i denna digitala tidsera som vi människor befinner oss i, är grunden för valet av ämne i föreliggande examensarbete. Tidigare forskning betonar att förskollärares attityder kan ha en signifikant betydelse för hur digital teknik implementeras i såväl undervisning som i förskolans dagliga verksamhet. LÄS MER