Sökning: "att skapa och att bli skapad"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden att skapa och att bli skapad.

  1. 1. En historia för alla? : En läromedelsanalys om historiemedvetande kopplat till identitet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Ellinor Vinberg; Hanna Edman; [2021]
    Nyckelord :historiemedvetande; historieundervisning; identitetsskapande; läromedelsanalys;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att med hjälp av en analysmodell skapad för att utforska historiemedvetande i läroböcker undersöka om och hur läroböcker i historia skapar förutsättningar för elever att vidareutveckla sitt historiemedvetande kopplat till identitet. Genom en kvalitativ textanalys med utgångspunkt i analysbegreppen identitetskapande, kontinuitet, konkretion och kontext har vi sökt svar påfrågeställningarna: Vilka förutsättningar skapar historieläroboken för att utveckla elevers historiemedvetande kopplat till identitet? och Vad i innehållet kan vara utgångspunkt för elevers identitetsskapande?Studiens empiriska material består av de kapitel som behandlar tidsperioden runt Vasatiden i två historieläroböcker med tillhörande arbetsuppgifter riktade mot elever i årskurs 4–6. LÄS MER

  2. 2. Categorization of Customer Reviews Using Natural Language Processing

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Adam Liliemark; Viktor Enghed; [2021]
    Nyckelord :Machine Learning; Natural Language Processing; Unsupervised Clustering; Artificial Neural Network; Text Categorization; Maskininlärning; Natural Language Processing; Naturlig Språkbehandling; Oövervakad Gruppering; Artificiella Neurala Nätverk; Textkategorisering;

    Sammanfattning : Databases of user generated data can quickly become unmanageable. Klarna faced this issue, with a database of around 700,000 customer reviews. Ideally, the database would be cleaned of uninteresting reviews and the remaining reviews categorized. LÄS MER

  3. 3. Folkets hus, Sandviken - En mötesplats vid vattnet

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Linnea Lindh; [2021]
    Nyckelord :tegel; Folkets hus; Pendelbåt; distansarbete; mötesplats; torg; vatten; ångbåtsbrygga;

    Sammanfattning : Vid skapandet av Folkets hus i Sandviken var det viktigt för mig att utgå från behovet av mötesplatser och att göra vattnet tillgängligt för alla boende och besökande i området. Ångbåtsbryggan som Sandviken i sin tid växte fram utifrån fick bli utgångspunkt och en rektangulär mötesplats som sträcker sig ut i vattnet blev skapad med inramningen av sex huskroppar. LÄS MER

  4. 4. Automated Construction- Reinforcement : Lifting Prefabricated Reinforcement Cages

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser

    Författare :Markus Pettersson; Andreas Larsson; [2021]
    Nyckelord :Tied rebar cage lift; Tied connection; Connecting rebars; Finite Element Modeling; Geometric to numerical model; Integration CAD and CAE; Lyft av najad armeringskorg; Najad knutpunkt; Sammanfogning av armering; Finita Element modellering; Geometrisk till numeriskmodell; Integration mellan CAD och CAE;

    Sammanfattning : The construction industry is moving towards an increasingly industrial production and one step towards this is to use prefabricated rebar cages. A new concept is being tested where tied rebar cages are produced on the construction site by industrial robots. LÄS MER

  5. 5. Det här är ingen skiss - elevers erfarenheter av skissen som verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mikaela Ohlsson; Annika Valdes Salvador; [2019]
    Nyckelord :Workshop; bildundervisning; bilddidaktik; skissa; grundskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utifrån elevers perspektiv undersöka skissande som verktyg ibildundervisning. Vi är intresserade av att analysera elevers föreställningar om skissande och hur de använder skiss i sina bildskapande lärprocesser för att förstå elevers lärande i bild. LÄS MER