Sökning: "autentisk lärandemiljö"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden autentisk lärandemiljö.

  1. 1. Elevers röster om utomhusundervisning i årskurs 6 : -     Inställning, lärande och argument

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Shams Ismail; Rana Zaki; [2023]
    Nyckelord :elevperspektiv; learning by doing; naturorienterande ämnena; NO-ämnena; pragmatiska perspektivet; utomhuslektioner; utomhuspedagogik; utomhusundervisning;

    Sammanfattning : Inom grundlärarprogrammet lyfts det fram att gjorda erfarenheter och upptäckter är viktiga komplement till elevers lärande. Utomhuspedagogik är ett pedagogiskt förhållningssätt som grundar sig i Deweys pragmatiska teori. LÄS MER

  2. 2. ”Det är magneter som verkligen vill sitta ihop” : en studie om det skolbaserade friluftslivet och livslång rörelserikedom

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Pernilla Malmborg; Eveline Molin; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med studien är att ta reda på om friluftsliv literacy upplevs som ett möjligt pedagogiskt synsätt för ett utökat friluftslivsutövande i skolan, samt uppfattningen om huruvida denna undervisningsform kan bidra till ett livslångt lärande inom rörelse och friluftsliv. Frågeställningarna lyder: Hur arbetar lärare för att främja motivation och deltagande inom idrott och hälsa, och specifikt inom friluftslivsundervisningen? Hur påverkar olika förutsättningar undervisningen? Hur kan det skolbaserade friluftslivets kontext bidra till elevernas livslånga lärande inom och deltagande i fysiska aktiviteter? Metod: Studien genomförs i form av semistrukturerade kvalitativa intervjuer. LÄS MER

  3. 3. Fyra pedagogers skilda uppfattningar om utomhuspedagogik som fenomen

    M1-uppsats, Lärarutbildningen

    Författare :Carola Kyller; Mehrnaz Abedini; [2013]
    Nyckelord :Outdoor education; authentic learning environment; indoor education; sensuous experience; direct contact experience in learning; outdoor environment; nature-landscape; Utomhuspedagogik; autentisk lärandemiljö; inomhusundervisning; sinnliga erfarenheter; direktkontakterfarenheter i lärande; utomhusmiljö; natur-landskap;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete har varit att undersöka hur några valda pedagoger förhåller sig till utomhuspedagogik som en pedagogisk undervisningsmetod och diskutera dessa olika perspektiv av vad pedagogerna säger utifrån frågeställningarna i vårt syfte. Med hjälp av intervjuer har vi ställt frågor till fyra utvalda pedagoger som besitter skilda kunskaper och erfarenheter av utomhuspedagogik. LÄS MER

  4. 4. För-lusten att lära

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Jennie Martinsson; Sandra Johansson; [2013]
    Nyckelord :Behaviorism; dold läroplan; genus; konstruktivism; literacy; lustfyllt lärande; meningsskapande lärandemiljö; läs- och skrivinlärning; Montessori; populärkultur; sociokulturell teori; Språkbiten; Trageton;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att beskriva hur elever i årskurs 1 uppfattar sin läs- och skrivinlärning, samt undersöka om det finns någon skillnad i elevernas beskrivningar ur ett genusperspektiv. Eleverna i vårt urval arbetar enligt tre olika arbetssätt, Montessori-pedagogiken, Tragetonmetoden samt Språkbiten. LÄS MER