Sökning: "inomhusundervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade ordet inomhusundervisning.

  1. 1. F-6-lärares allmänna attityder till utomhuspedagogik i biologi och för främjandet av elevers kunskaper om djurliv : Primary school and preschool class teachers ́ general attitudes towards outdoor education in biology and to promote students ́ knowledge about wildlife

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Johanna Persson; [2023]
    Nyckelord :attityd; begrepp; biologi; djurliv; F-6-lärare; kunskaper och utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Arbetets problemområde handlar om att det finns många anledningar till att bedriva utomhusundervisning som forskningen visar på samtidigt som det finns en osäkerhet bland lärare att ta sig ut med eleverna. Syftet med denna uppsats är att ta reda på lärares (i F-6) attityder till att bedriva utomhuspedagogisk undervisning i biologi och för att elever ska få ämnesspecifika kunskaper och begreppskunskaper om djurliv. LÄS MER

  2. 2. ”Vi själva är det viktigaste verktyget för att göra utomhusundervisning möjlig.” : En kvalitativ studie om förskollärares upplevelser och uppfattningar om utomhusundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :HuiJia Liu; Antonina Li; [2023]
    Nyckelord :Utomhusundervisning; ramfaktorer; ramfaktorteorin; utomhusmiljöer; utomhusvistelse; barns lärande;

    Sammanfattning : Syftet med den föreliggande studien är att med utgångspunkt i förskollärares upplevelser och uppfattningar om utomhusundervisning, undersöka och belysa olika faktorer som kan påverka genomförandet av utomhusundervisning i den dagliga förskoleverksamheten och på så sätt påverkar barns möjligheter till lärande. Empirin samlas kvalitativt in från sex förskollärare genom online semistrukturerade intervjuer via digital plattform Zoom eller Teams. LÄS MER

  3. 3. Outdoor Education: Opportunities, Challenges & Teacher Competencies – A Perspective on how to Teach in Nature

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för biologi och miljö (BOM)

    Författare :Jonathan Ståhlberg; [2022]
    Nyckelord :Outdoor education; Teacher Competencies; Education; Biology teaching; Framework factors; Learning by Senses; Collegial Competencies;

    Sammanfattning : For the last forty years outdoor education has been investigated all around the globe. Despite intense research initiative, studies have been lacking regarding what teacher competencies are beneficial for successful outdoor education. LÄS MER

  4. 4. Förskollärares uppfattningar om lärandemöjligheter i utomhusmiljön

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Emma Sannestam; Nina Johansson; [2022]
    Nyckelord :Undervisning; utomhuspedagogik; utomhusmiljö; förskola; förskollärare; barn;

    Sammanfattning : Studien utgår från hur förskollärare uppfattar och beskriver de lärtillfällen som utomhusmiljön kan bidra med. Detta är intressant att ta reda på eftersom olika uppfattningar finns om att utomhusundervisning inte sker i den utsträckning som inomhusundervisning gör. LÄS MER

  5. 5. Utomhusundervisning i förskolan: faktorer som möjliggör undervisning utomhus : En intervjustudie med förskollärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Audrone Baldemair; [2021]
    Nyckelord :factors; nature; organization; outdoor education; teaching; faktorer; organisation; undervisning; undervisning utomhus; utemiljö;

    Sammanfattning : Utomhusvistelse utgör en viktig del av förskolans vardag. Tidigare forskning visar att vistelse utomhus har positiv påverkan på barns hälsa, välmående, koncentrationsförmåga och inlärning. LÄS MER