Sökning: "böcker tema"

Visar resultat 6 - 10 av 46 uppsatser innehållade orden böcker tema.

  1. 6. Teorier färgar eleven : Marxismen och feminismens framställning inom fem olikasamhällskunskapsböcker inom ämnet internationella relationer riktade motgymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Stefan Lestander; [2022]
    Nyckelord :Marxism; Feminism; International relations; Critical view; Textbooks; High school; Marxismen; Feminismen; Internationella relationer; Kritik; Läroböcker; Gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur de feministiska och marxistiska teorierna framställs i fem olika samhällskunskapsböcker på gymnasiet, inom det vetenskapliga ämnet internationella relationer. All användning av teorier inom internationella relationer färgar användaren, användningen av teorierna bidrar således till en viss uppfattning av verkligheten. LÄS MER

  2. 7. Trygghetens utveckling i översiktsplaner : En innehållsanalys av Region Gotlands trygghetsutveckling ur ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Frida Carlström; [2022]
    Nyckelord :trygghet; offentliga rum; innehållsanalys; översiktsplan; Region Gotland;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur Region Gotlands utveckling av hanteringen kring trygghet ur ett genusperspektiv har förändrats över tid i två olika översiktsplaner. Undersökningen har genomförts med en kvalitativ samt en kvantitativ innehållsanalys av översiktsplanerna där uppkomsten av ord räknas samt en dokumentstudie där olika avhandlingar, studier och böcker ligger till grunden för de teorier som diskuteras med analysens resultat. LÄS MER

  3. 8. Barns möjligheter att identifiera sig i förskolansboksamling : Text- och bildanalys av bilderböcker och intervjuer medförskolepedagoger

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Michelle Holmdal; Rebecca Holmdal; [2021]
    Nyckelord :barns självidentifikation; bok ur val; etnisk representation; förskola; normkritik; normer; positiv och negativ representation;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utifrån ett normkritiskt perspektiv undersöka hur barnböcker skriver fram etnicitet och hur pedagoger väljer barnböcker till förskolans barngrupper. Frågeställningarna i studien är: Hur framställs och representeras etniciteter i ofta lånade barnböcker? Hur beskriver förskolepedagoger bokens betydelse i förskola? Och hur väljs och formas förskolans bokutbud? Den teoretiska utgångspunkten som används i denna studie är normkritiskt perspektiv. LÄS MER

  4. 9. Hur resonerar lärare om högläsning i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Meymuna Warsame; [2021]
    Nyckelord :högläsning; språkutveckling; sociokulturellt perspektiv; svenskämnet.;

    Sammanfattning : Att lärare ska arbeta med högläsning i undervisningen är inte något som tydligt skrivs in i läroplanen, trots de fördelar som arbetet med högläsning har. Det kan därför vara intressant att undersöka hur lärare förhåller sig till arbetet med högläsning i undervisningen, fast att det inte finns med i läroplanen. LÄS MER

  5. 10. Barnlitteraturen och vär(l)den : Demokratiska värderingar som synliggörs i barnböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Candice Hermes-Smith; Therés Andersson; [2021]
    Nyckelord :book talks; children’s literature; democracy; values; visual text analysis; barnlitteratur; boksamtal; demokrati; visuell textanalys; värderingar;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to explore how norms and values are described in children´s literature and compare these descriptions with the democratic norms and values in the curriculum.  The theory is inspired by Dewey’s theory about the democratic society. LÄS MER