Sökning: "barn i skolåldern"

Visar resultat 16 - 20 av 69 uppsatser innehållade orden barn i skolåldern.

  1. 16. Arbetsterapeutiska insatser i skolan för barn med ADHD. En litteraturöversikt.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv

    Författare :Amanda Heurlin; Johanna Malmborg; [2021]
    Nyckelord :Arbetsterapi; Barn med ADHD; Skola; Aktivitet; Delaktighet; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) är en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning och en av de vanligaste beteendesvårigheterna hos barn i skolåldern, ca 3-7% är diagnostiserade. ADHD karaktäriseras av brister i sociala förmågor, nedsatt arbetsminne och hyperaktivitet som kan ha en negativ påverkan på skolgången. LÄS MER

  2. 17. Skolsköterskors erfarenheter av hälsofrämjande arbete med överviktiga barn – underlättande och försvårande faktorer

    Magister-uppsats,

    Författare :Gabriella Arena; Linda Wallin; [2020-11-24]
    Nyckelord :Barn; barriärer; facilitatorer; fetma; litteraturöversikt; skolsköterska; ungdomar; övervikt;

    Sammanfattning : Bakgrund: Övervikt är något som ökar runt om i världen till följd av en allt mer stillasittande tillvaro samt ett förändrat kostintag. Övervikt och fetma ökar risken för följdsjukdomar som hjärt-kärlsjukdom och diabetes. Forskning visar även på att risken för fetma ökar ifall personen varit överviktig redan som barn. LÄS MER

  3. 18. "Vuxna ska lyssna på barn" : En kvalitativ studie om barns berättelser om sina rättigheter i förskolans verksamheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Felicia Amnebrink; Carolina Samuelsson; [2020]
    Nyckelord :Barns perspektiv; Civic engagement; delaktighet; demokrati; förskola;

    Sammanfattning : Den 1 januari 2020 trädde Barnkonventionen i kraft som svensk lag. Artikel 12 innefattar att barn har rätt att uttrycka sin mening och höras i alla frågor som rör barnet. I Barnombudsmannens senaste årsrapport 2020 framkom det att få barn i skolåldern upplever att de känner sig hörda och lyssnade på. LÄS MER

  4. 19. Ett medvetet andetag : En metasyntes om mindfulness främjande effekt på elevers psykiska hälsa

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Karin Nygren; Åsa Rönnblad; [2020]
    Nyckelord :Mindfulness; Mental health; Schoolchildren; Mindfulness; Psykisk hälsa; Skolelever;

    Sammanfattning : Bakgrund: Den psykiska ohälsan ökar stadigt bland barn och unga i skolåldern. Forskning visar att mindfulness främjar individens psykiska och fysiska hälsa. Implementering av mindfulness har blivit allt vanligare i skolor både nationellt som internationellt. LÄS MER

  5. 20. Systematisk litteraturstudie kring ångestprogram: Påverkan av preventions- och behandlingsprogram mot ångest hos barn och ungdomar i skolåldern

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Theres Myrman; [2020]
    Nyckelord :ångest; ångestsyndrom; ångestprevention; skolbaserat program; internetbaserat program;

    Sammanfattning : Introduktion: Psykisk ohälsa ökar i samhället och ångestsyndrom är en stor del av detta. Statistiken visar att både incidens och prevalens för barn och ungdomar ständigt ökar inom området. Ångesten påverkar ofta de drabbade hela livet. LÄS MER