Sökning: "barn i skolåldern"

Visar resultat 21 - 25 av 69 uppsatser innehållade orden barn i skolåldern.

  1. 21. Födelsemånadens inverkan på elevers prestation i matematik : En statistisk analys av resultat från TIMSS 2015 och TIMSS advanced 2015

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emil Karlsson; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studien är att dels undersöka om när på året ett barn fötts samt tidigare uppvisade matematiska förmågor före skolåldern har någon påverkan för elevers testresultat i matematik i TIMSS 2015 och TIMSS advanced 2015. Dessutom om det finns någon skillnad mellan könen. LÄS MER

  2. 22. ”Tänka om, tänka nytt, lära nytt” : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar om Läslyftet som kompetensutvecklingsmodell inom språk-, läs- och skrivdidaktik.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Astrid Marquez Montano; Lina Grip; [2019]
    Nyckelord :förskola; förskollärare; Läslyftet; kompetensutveckling; kollegialt lärande; språk-; läs- och skrivdidaktik.;

    Sammanfattning : Mätningar av barn i skolåldern har visat en försämring inom läs- och skrivförmåga. Genom att utveckla och fördjupa lärarnas kompetenser om barns lärande inom språk-, läs- och skrivdidaktik, stärks barnens språkliga förmåga redan från tidig ålder. LÄS MER

  3. 23. Det är svårt. Det är jättesvårt. Supersvårt! : En kvalitativ studie om pedagogers resonemnag kring ett källkritiskt förhållningssätt med fokus på bokläsning i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Lina Lundin; Paulina Cronqvist; [2018]
    Nyckelord :bokläsning; fokusgruppssamtal; förskola; källkritiskt förhållningssätt; pedagoger; retorik; socialkonstruktionism; tolkningsrepertoar;

    Sammanfattning : Med syfte att undersöka hur pedagoger i förskolan resonerar kring ett källkritiskt förhållningssätt med fokus på bokläsning i förskolan, har vi valt att göra en kvalitativ studie med socialkonstruktionism som teoretisk utgångspunkt. För att kunna besvara vår forskningsfråga som lyder: “Vilka tolkningsrepertoarer framträder i pedagogernas resonemang?” har vi använt oss av fokusgruppssamtal som metod. LÄS MER

  4. 24. Skolanställdas attityd till elevers fysiska aktivitetsvanor i Sverige och Norge på skolor med olika koppling till fysioterapeut - en enkätstudie

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Människan i rörelse: hälsa och rehabilitering

    Författare :Freja Albertsson; Andrea Lindblom; [2018]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; stillasittande beteende; fysioterapeut; skola; attityd; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Forskning har visat på att ju högre frekvens av fysisk aktivitet, eller lägre frekvens av stillasittande beteende, desto bättre hälsorelaterad livskvalitet. Fysisk inaktivitet är den fjärde ledande riskfaktorn för dödlighet globalt. LÄS MER

  5. 25. Lärares uppfattning om "Kompis med kroppen" : Ett hälsofrämjande projekt med fokus på frukt och grönsaker hos barn i skolåldern

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kostvetenskap

    Författare :Andrea Muscalu; Matilda Woxberg; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Introduktion: Intaget av frukt och grönsaker hos barn i grundskolan är lägre än rekommenderat. Matvanor grundläggs i tidig ålder och flera försök har gjorts att främja goda matvanor. "Kompis med kroppen", ett ICA-baserat hälsofrämjande projekt, syftar till att inspirera skolbarn till bättre matvanor. LÄS MER