Sökning: "barn i skolåldern"
Visar resultat 11 - 15 av 69 uppsatser innehållade orden barn i skolåldern.
11. Pedagogers kunskap, förhållningssätt och metoder kring barn som uppvisar ADHD liknande beteende i förskolan : Studien utgår utifrån pedagogers och vårdnadshavares perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Vårt syfte med studien är att undersöka pedagogers förhållningssätt och metoder kring barn som uppvisar ADHD liknande beteende i förskolan. Barn får oftast sin diagnos i skolåldern och vill med hjälp av denna studie ta reda på pedagogers kunskaper kring dessa barn när de är i förskoleåldern. LÄS MER
12. En design för alla : Att skapa ett gränssnitt för barn och ungdomar med ADHD: Specialpedagogers, speciallärare och assisterande lärares bedömningar av barnens behov.
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)Sammanfattning : Studien fokuserar på huruvida WCAG:s kompletterande riktlinjer för de med kognitiv funktionsnedsättning möter de behov som utmärks hos barn mellan 10–16 år med ADHD. Digitaliseringen har bidragit till att tillgängligheten av gränssnitt blivit allt viktigare, inte minst för barn med kognitiva funktionsnedsättningar. LÄS MER
13. Distriktssköterskans förebyggande stödjande åtgärder i samband med vaccination av skolbarn : Att hjälpa barn ta kontroll över sin oro
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärdSammanfattning : Ett svenskt skolbarn får under sina första 16 levnadsår tolv vaccinationer om vaccinationsprogrammet följs. Många barn, framför allt yngre, är rädda för nålar och den smärta de kan orsaka. Forskning visar att det finns ett samband mellan grad av rädsla och smärtupplevelse. LÄS MER
14. Empati hos barn och unga med ADHD och AST - En kvantitativ undersökning gällande skolpersonal och föräldrars uppfattningar
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : ASD and ADHD are some of the most common diagnoses among children in Swedish elementary schools. Research has shown that these groups have, among other, difficulties with communication, emotional regulation and social interaction. This study examines some of these difficulties in relation to empathy. LÄS MER
15. Skattningsformulär för vårdnadshavare gällande barns språkliga förmåga
Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : Syfte: Denna pilotstudie hade syftet att översätta Ottems norska skattningsformulär (2009) för bedömning av barns språkliga förmågor i den tidiga skolåldern till svenska. Metod: De 20 påståendena i Ottems formulär (2009) översattes från norska till svenska. 144 barn mellan 6 och 12 år som rekryterades från skolor deltog i studien. LÄS MER