Sökning: "barn ljud"

Visar resultat 6 - 10 av 173 uppsatser innehållade orden barn ljud.

  1. 6. Finns det samband mellan fonologisk medvetenhet och expressivt ordförråd hos barn i årskurs två? : Finns det skillnader i pojkar och flickors fonologiska medvetenhet och expressiva ordförråd?

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Astrid Arkestad; [2024]
    Nyckelord :Fonologisk medvetenhet; expressivt ordförråd; IDS-2; Nomine; könsskillnader;

    Sammanfattning : Fonologisk medvetenhet och det expressiva ordförrådet är viktiga delar av barns språkutveckling. Studier har tidigare undersökt sambanden mellan fonologisk medvetenhet och expressivt ordförråd men det har varit svårt att fastställa hur sambandet ser ut. LÄS MER

  2. 7. Förskollärares förhållningssätt inom musik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Rochan Kochi; Luz Bernales; [2024]
    Nyckelord :förskola; förskollärare; musik; musikdidaktik; musikundervisning;

    Sammanfattning : Abstrakt Enligt Lpfö 18 (Skolverket, 2018) ges barn möjlighet att utforska estetiska former såsom drama, rörelse och musik. Under våra verksamhetsförlagda utbildningar (VFU) perioder noterade vi barns glädje vid exponering för ljud och musik, där musiken blir en form av självuttryck och integrerat lekande och lärande. LÄS MER

  3. 8. Samband mellan bredd i expressivt ordförråd och avkodningsförmåga hos svenskspråkiga barn i årskurs 2

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Sara Eneroth; [2023]
    Nyckelord :Expressive vocabulary; phonological ability; decoding; nonwords; visual word recognition; Expressivt ordförråd; fonologisk förmåga; avkodning; nonord; helordsläsning;

    Sammanfattning : Ordförråd och avkodning är viktiga för läsförståelsen, som i sin tur är viktig för lyckade prestationer i skolan och arbetslivet. Det expressiva ordförrådet innehåller de ord vi själva kan producera. Avkodning är grunden i läsning och innebär skapande av kopplingar mellan tecken och ljud. LÄS MER

  4. 9. De yngsta barnens icke-verbala motstånd vid måltider i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare möter barns motstånd för att främja en demokratisk måltidsmiljö.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Erika Augustsson; Gustavsson Ellinor; [2023]
    Nyckelord :Förskola; yngre barn; motstånd; måltid; demokrati; icke-verbal;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares erfarenheter av att möta yngre barns motstånd i form av icke-verbala uttryck för att främja en demokratisk miljö i samband med måltider. Frågeställningarna som besvaras handlar om förskollärarnas upplevelser av hur barn gör icke-verbala motstånd under måltiderna och hur förskollärarna beskriver att de bemöter barns motstånd för att främja en demokratisk måltidsmiljö. LÄS MER

  5. 10. Kommunikation i förskolans rutinsituationer : En observationsstudie av multimodal kommunikation mellan pedagoger och yngre barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Alva Gustafsson; Frida Sturesson; [2023]
    Nyckelord :Multimodal kommunikation; Teckensystem; Agens; Observation; Socialsemiotik;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att synliggöra multimodal kommunikation mellan pedagoger och yngre barn vid rutinsituationer i förskolan. Dessutom synliggörs hur barnens agens kommer till uttryck vid dessa specifika situationer. De rutinsituationer som har studerats är måltiden samt på- och avklädning. LÄS MER