Sökning: "Pedagogperspektiv i förskolan"
Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade orden Pedagogperspektiv i förskolan.
1. Hur förskolans personal ser på begreppet en förskola för alla : En intervjustudie om inkludering och erfarenheter ur ett pedagogperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Förskolan i Sverige ska verka för alla barn och dess likheter och olikheter. Alla barn har rätt till att utvecklas och känna glädjen i att få lyckas. Förskolan är en social arena där mänger av människor möts oberoende av kultur eller funktion. LÄS MER
2. Ska vi dela med oss? : En enkätstudie om delaktiget, inflytande och makt i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Syftet med det här examensarbetet är att undersöka hur pedagoger som är verksamma inom förskolan uppfattar begreppen barns delaktighet och inflytande samt vilka möjligheter och begränsningar som kan finnas för barns delaktighet och inflytande. Som underliggande syfte undersöks även hur maktrelationen mellan vuxna och barn i förskolan påverkar barns delaktighet och inflytande i verksamheten. LÄS MER
3. Barn i behov av särskilt stöd i lek i förskolan : En kvalitativ studie om lekstöd ur pedagogperspektiv
M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att belysa hur pedagogerna beskriver sitt arbete för att stödja barn med leksvårigheter genom att, bland annat, skapa en stimulerande lekmiljö.Metod: För att besvara studiens frågeställningar genomfördes åtta kvalitativa intervjuer, med informanter från olika förskolor i storstaden. LÄS MER
4. Hur möjliggörs vilan i förskolan? : En fenomenografisk studie om barns vila i förskolan.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : Studiens syfte är att beskriva förskollärares olika uppfattningar om barns möjligheter till vila i förskolan. Detta görs utifrån ett pedagogperspektiv där förskollärares uppfattningar och erfarenheter ligger till grund för studiens resultat. LÄS MER
5. Dramaundervisningens möjligheter och begränsningar i förskolan : En diskursanalytisk studie om hur pedagoger samtalar kring dramaundervisningens genomförande i förskolans verksamhet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka diskurser i pedagogers samtal kring dramaundervisningens möjligheter respektive begränsningar i förskolans verksamhet. Studien utgår från begreppen dramaundervisning, möjligheter och begränsningar och genom ett pedagogperspektiv och pedagogers samtal kring dramaundervisning har studien urskilt diskurser för att få en förståelse för vilka villkoren är för att dramaundervisning kan genomföras eller inte i verksamheten. LÄS MER