Sökning: "poststrukturalistiska perspektivet"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden poststrukturalistiska perspektivet.

  1. 1. En könsneutral förskola?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Fatoumata Nian Johansson; Hanna Holmesson; [2023]
    Nyckelord :Feministisk poststrukturalism; förskola; genus; könsroller; normkritik; språkligt bemötande;

    Sammanfattning : Abstract Denna observationsstudie har som syfte att med utgångspunkt i feministisk poststrukturalistisk teori undersöka pedagogers språkliga bemötande i förskolan utifrån ett genusperspektiv. Studiens syfte besvaras utifrån frågeställningarna: Hur bemöter pedagoger flickor och pojkar olika utifrån ett genusteoretiskt perspektiv? Hur synliggörs eventuella skillnader i hur pedagoger bemöter barn (i förskolan) baserat på deras ålder och kön? Frågeställningarna besvaras med hjälp av Butlers genusteori (2007) som utgör en del av det feministiska poststrukturalistiska perspektivet. LÄS MER

  2. 2. ”Ortens gangster blir seriefigur”: En diskursanalys av representationen av icke vita i tv-serien Snabba cash.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Nayma Nzori; [2022-06-22]
    Nyckelord :Postkolonialism; Populärkultur; Stereotyper; Förorten; Vithet.;

    Sammanfattning : Denna studie ämnar till att belysa hur icke vita framställs i svensk media med fokus på populärkultur, mer specifikt genom att undersöka tv-serien ”Snabba cash”. Följande frågeställningar har använts för att uppnå syftet: Hur framställs relationen mellan vita och icke vita i svensk media? Hur skapar man skillnad mellan olika icke vita personer? och Hur framställs relationen mellan centrum och förorten i svensk media?. LÄS MER

  3. 3. Ett lärarperspektiv på tidiga insatser för elever i åk F-3 som är i matematiksvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Emma Rosberg; Sophie Bengtsson; [2022]
    Nyckelord :diskurs; grundläggande taluppfattning; grundskolans tidiga år; lärarperspektiv; matematiksvårigheter; scaffolding; tidiga insatser;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete har varit att undersöka vilka tidiga insatser som finns att tillgå för de elever som är i eller riskerar att hamna i matematiksvårigheter. Vidare har det även varit av intresse att studera vilka diskurser som framträder när lärare talar om tidiga insatser och hur dessa fungerar. LÄS MER

  4. 4. Finns det någon annan som ser ut som jag? : En studie om och hur mångfald är inkluderad i UR:s program för barn i förskoleåldern

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Melina Eriksson; Alexandra Henning; [2021]
    Nyckelord :Förskoledidaktik; Förskola; Mångfald; Media; Diskurser; Normer; Makt; Genus; Etnicitet; Funktionalitet; Diskriminering; Poststrukturalism; Multimodal diskursanalys; UR; Barnprogram;

    Sammanfattning : I denna studie har vi studerat om och hur mångfald är inkluderat i TV-program som används i förskolan med hjälp av det poststrukturalistiska perspektivet. Med en normkritisk blick på samhälleliga normer om kön, könsuttryck, sexualitet, etnicitet, ålder och funktionalitet har vi studerat vilka individer som blir representerade genom gestaltade karaktärer samt hur dessa individer representeras. LÄS MER

  5. 5. Högläsning : som metod för språk och kommunikation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Cecilia Berglund; [2019]
    Nyckelord :dialog; högläsning; kommunikation; positionering; språk;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vilka olika metoder förskollärare använder sig av vid högläsning och vilken betydelse dessa har för barns språkutveckling. Studiens teoretiska utgångspunkt är det poststrukturalistiska perspektivet. LÄS MER