Sökning: "barn med downs syndrom"

Visar resultat 21 - 25 av 78 uppsatser innehållade orden barn med downs syndrom.

  1. 21. Språk och kommunikationsarbete i särskolan med fokus på barn med Downs syndrom : fem lärares upplevelser och tankar

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Maria Öhman; [2016]
    Nyckelord :Arbetssätt; Downs syndrom; språk och kommunikation; språkutveckling; särskola;

    Sammanfattning : Språk och kommunikation genomsyrar skolans alla ämnen och barn med funktionsnedsättningen Downs syndrom associseras med särskilda svårigheter inom språk och kommunikation vilket utifrån ett skolperspektiv medför att det finns ett stort behov av att utöka vår kunskap inom skolans verksamheter kring vilka faktorer som påverkar denna grupp av barn i positiv riktning i språk och kommunikationsarbetet. Undersökningens syfte har varit att belysa hur speciallärare med specialisering utvecklingsstörning och specialpedagoger upplever språk och kommunikationsarbetet kring barn med Downs syndrom. LÄS MER

  2. 22. Barn med Downs syndrom : En intervju- och observationsstudie om pedagogiska metoder i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Frida Johansson; Andréa Persson; [2016]
    Nyckelord :Downs syndrom; Förskola; Pedagogiska metoder; Pedagog; Assistent; Samspel.;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att belysa vilken eller vilka pedagogiska metoder som pedagogerna på den utvalda förskolan säger sig använda sig av i arbetet där barn med diagnosen Downs syndrom är inkluderade samt hur assisten arbetar individuellt med barnet. Detta för att få kunskap om hur pedagogerna kan bidra till en förskola där alla barn kan utvecklas och lära oavsett behov. LÄS MER

  3. 23. Föräldraperspektiv på hinder och möjligheter i lärmiljön för barn med Downs syndrom

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Linderfalk; [2016]
    Nyckelord :Downs syndrom; föräldraperspektiv; inkludering; lärmiljö; skolutveckling;

    Sammanfattning : Det undersökta området är föräldrars tankar kring hinder och möjligheter i lärmiljön för barn/elever med Downs syndrom, samt deras tankar om den egna föräldrarollen utifrån att ha ett barn med en intellektuell funktionsnedsättning.Studiens syfte är att belysa olika aspekter av vad det innebär att vara förälder till ett barn som till följd av en intellektuell funktionsnedsättning har en annorlunda utveckling. LÄS MER

  4. 24. Kärlek räknar inte kromosomer : En litteraturstudie om att leva med Downs syndrom ur ett föräldraperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Malin Larsson; Caroline Käck; [2015]
    Nyckelord :Down syndrome; experience; family; parents; Downs syndrom; familj; föräldrar; upplevelser;

    Sammanfattning : Parents of children with Down syndrome have high demands on their parenting because of the care and needs of the child, which also applies throughout life. The purpose of this literature study was to invetigate parent's experiences of living with a child with Down syndrome. LÄS MER

  5. 25. Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation : En kvalitativ studie om hur pedagoger arbetar med Alternativ kommunikation i vardagen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Mirela Bumbar; [2015]
    Nyckelord :förskola; alternativ och kompletterande kommunikation; tecken som alternativ och kompletterande kommunikation; pedagog; arbetsätt; kommunikation; autism; Downs syndrom; flerspråkighet;

    Sammanfattning : Bakgrund Viljan till kommunikation är en mänsklig egenskap som förenar oss. När kommunikation sker mellan människor sker ett utbyte av olika former av information. Att varje barn skall ha rätt till att vara delaktig i förskolans verksamhet är självklart. LÄS MER