Sökning: "barn utveckling 9 år"
Visar resultat 1 - 5 av 48 uppsatser innehållade orden barn utveckling 9 år.
1. Utveckling av en justerbar cykelbarnstol för barn mellan 5 och 9 år
M1-uppsats, KTH/ProduktionsutvecklingSammanfattning : Arbetet handlar om utveckling av dagens cykelbarnstolar där det insåg bristande på komfort och anpassningsförmåga för barn mellan 5 och 9 år. Målet med detta arbete var att utveckla en cykelbarnstol som tar hänsyn till barnets motoriska förmåga vid denna ålder och erbjuder förbättrad komfort. LÄS MER
2. Sjuksköterskors erfarenheter av att vårda barn och ungdomar med T1D och ADHD
Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnadSammanfattning : Typ 1 diabetes (T1D) är en kronisk autoimmun sjukdom som drabbar barn och ungdomar 0–18 år världen över. Ett annat vanligt tillstånd som drabbar barn och unga är Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD). Vården kring T1D är krävande och ADHD försvårar exekutiva förmågor. LÄS MER
3. Föräldrars perspektiv på barns självkänsla : Det yttre budskapet speglar den inre känslan
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Självkänsla utgör en grund för individuell utveckling och är viktig för att uppleva välmående. Självkänsla träder fram genom en trygg och kärleksfull uppväxt där barnet känner sig sedd, hörd och bekräftad. LÄS MER
4. Vokalfält och formantfrekvenser hos barn med svenska som modersmål i årskurs 3, 4 och 5
Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : Syfte: Studiens syfte var att undersöka formantfrekvenser F1 och F2 i svenskans nio långa vokaler /ɑː, ɛː, uː, oː, iː, eː, øː, yː, ʉː/ samt avstånd mellan vokaler /i, ɛ, ɑ, u/ i vokalfält hos barn med typisk talspråksutveckling som hade svenska som modersmål i årskurs 3, 4 och 5. Normaldata för F1 och F2 är relevant då flera kliniska grupper har rapporterats avvika för dessa akustiska mått. LÄS MER
5. HEM- OCH KONSUMENTKUNSKAP UNDER 60 ÅR : - En läromedelsanalys av miljöperspektivet
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskapSammanfattning : Sammanfattning Bakgrund På 1960-talet blev hem- och konsumentkunskap ett obligatoriskt ämne för både flickor och pojkar. Sedan dess har både styrdokument och läromedel förändrats flertalet gånger. Majoriteten av lärare använder läromedel som stöd till sin planering, vilket även eleverna kan gynnas av. LÄS MER