Sökning: "barns erfarande"

Visar resultat 11 - 15 av 17 uppsatser innehållade orden barns erfarande.

  1. 11. Att göra det osynliga synligt : Barns erfarande av naturvetenskap med digitala verktyg som stöd i lärprocessen

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Malin Groth; Linnea Segerstedt; [2017]
    Nyckelord :Förskolan; IKT; naturvetenskap; sociokulturellt perspektiv; utvecklingspedagogik; variationsteori;

    Sammanfattning : Studiens avsikt var att få fördjupad kunskap i hur digital teknik kan fungera som verktyg för naturvetenskapligt lärande i förskolan. Studien baserades på en kvalitativ ansats med ett mindre antal barn som var i åldern fyra och fem. LÄS MER

  2. 12. "Newton" i Nasses taxi. Om barns erfarande av ett fysikaliskt lärandeobjekt inbäddat i en fantasifylld lärandeakt

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Anna Backman; [2014-06-24]
    Nyckelord :förskola; fysikaliska fenomen; naturvetenskap; lek; saga; variationsteori; Newton; Nasses taxi;

    Sammanfattning : Föreliggande studie syftar till att undersöka om och hur barn erfar ett naturvetenskapligt innehåll i sammanhang av saga och lek. Intresset riktas mot vilka effekter en fantasifylld lärandeakt har för barns erfarande av ett fysikaliskt innehåll som är inbäddat i saga och lek. LÄS MER

  3. 13. Matematikinspirerad utomhusmiljö i ett pedagogiskt perspektiv : barns matematiserande på en förskolegård

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Anna Freed; Karin Söderström; Katerina Voutsina; [2012]
    Nyckelord :matematik; förskola; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : BakgrundStudien behandlar ämnet barns matematiserande i utomhusmiljö. I arbetet ligger fokus på miljöns roll för barns lärande. Vi har även beskrivit barns erfarenheter och erfarande utifrån teorin utvecklingspedagogiken. Fler centrala begrepp som teorin behandlar är även variation, metakognition och lärandets objekt. LÄS MER

  4. 14. "Den vuxnes roll är att lyfta leken en dimension eller bara observera" : En fenomenorgafisk studie om förskollärares erfarande av deltagande i leken

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Kamilla Arntzen; Jennie Hallberg; [2012]
    Nyckelord :Fenomenografi; Förskollärare; Lek i förskolan;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare erfar deltagandet i leken i förskolan. Forskningsfrågorna som studien utgår från är: Hur erfar förskollärare deltagandet i leken? och Hur erfar förskollärare svårigheter och möjligheter med deltagandet i leken?Bearbetningen av insamlad data är inspirerad av ett fenomenografiskt perspektiv, där för-skollärarna ges möjlighet att berätta fritt om erfarandet kring deltagandet i leken. LÄS MER

  5. 15. "Den vuxnes roll är att lyfta leken en dimension eller bara observera" : En fenomenografisk studie om förskollärares erfarande av deltagande i leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Kamilla Arntzen; Jennie Hallberg; [2012]
    Nyckelord :Fenomenografi; förskollärare; lek i förskolan; deltagare;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare erfar deltagandet i leken i förskolan. Forskningsfrågorna som studien utgår från är: Hur erfar förskollärare deltagandet i leken? och Hur erfar förskollärare svårigheter och möjligheter med deltagandet i leken?  Bearbetningen av insamlad data är inspirerad av ett fenomenografiskt perspektiv, där förskollärarna ges möjlighet att berätta fritt om erfarandet kring deltagandet i leken. LÄS MER