Sökning: "barns könstillhörighet"

Visar resultat 11 - 15 av 28 uppsatser innehållade orden barns könstillhörighet.

  1. 11. Pedagogers arbete med jämställdhet i förskolan -En kvalitativ studie om hur pedagogers interaktion med barn producerar könsnormer

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Jessica Andersson- Wessman; Susanne Pöhner; [2020]
    Nyckelord :Gender; gender differences; gender equality; gender norms; educators; preschool;

    Sammanfattning : To increase awareness of the work of gender equality in schools among educators, the school system shall contribute to knowledge in what the concept means. To gain a greater understanding within the school environment about gender equality, changes were introduced in Skollagen (2010:800) to highlight schools in their work to counter gender stereotyped roles and all children should be treated in the same way regardless of gender. LÄS MER

  2. 12. ”Många leker doktor, jag leker med Hektor” : - Barns erfarenheter och uppfattningar av lek och kamrater i fritidshemmet ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Linda Lundkvist; Ingela Hillerbring; [2018]
    Nyckelord :barn; fritidshem; genus; genusperspektiv; gränsöverskridare; kamrater; könsnormer; lek;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att genom gruppintervjuer med barn studera, analysera och beskriva barnens erfarenheter och uppfattningar kring val av lek och kamrater i den fria leken på fritidshemmet.Vi har utgått från en intervjuguide och genomfört sex fokusgrupps-inspirerade intervjuer med barn i åldern 7-8 år, vi har intervjuat sju pojkar och tolv flickor på två olika fritidshem. LÄS MER

  3. 13. Fysisk beröring - en grundsten i barns utveckling? : En kvalitativ studie om förskollärares inställning till fysisk beröring i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Andrea Lundberg; [2018]
    Nyckelord :fysisk beröring; no touch policy; förskola; förskollärare; fenomenografi;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att få veta mer om förskollärares inställning till fysisk beröring som ett pedagogiskt verktyg. Då beröring i olika former har varit ett aktuellt ämne under den senaste tiden i form av ”#metoo”, ”Stopp! Min Kropp!” och ”Förskolebrevet”, fann jag det intressant att få veta mer om vad förskollärare tänker kring beröring i förskolan. LÄS MER

  4. 14. Rättsliga förutsättningar för tvångsomhändertagande av barn och unga : Barnets bästa genom tiderna

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Olivia Andersson; [2018]
    Nyckelord :Tvångsomhändertagande; LVU; Barnets bästa;

    Sammanfattning : Uppsatsen inriktar sig på omhändertagande av barn och unga i enlighet med tvångsvårdslagstiftningen, lag med särskilda bestämmelser om vård av unga. Lagen omfattas av bedömningskriterier utan tydliga definitioner, vilket kan resultera i tolkningssvårigheter. LÄS MER

  5. 15. Finns det någon tanke kvar? : En kvalitativ studie om hur förskollärare och föräldrar reflekterar kring samverkan för att stärka barns könsidentiteter.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Josephin Bergström; Thea Lord; [2017]
    Nyckelord :Samverkan; könsidentitet;

    Sammanfattning : I denna studie var syftet att skapa förståelse för hur förskollärare och föräldrar kan samverka för att främja barns trygghet i sin könsidentitet. Studien har genomförts med hjälp av semistrukturerade intervjuer och resultatet har analyserats med hjälp av det teoretiska perspektivet som var ett genusperspektiv ur en feministisk poststrukturalism. LÄS MER