Sökning: "barns lek och makt"

Visar resultat 16 - 20 av 107 uppsatser innehållade orden barns lek och makt.

  1. 16. “Allt är ändå mitt! : EN STUDIE OM MAKTRELATIONER I BARNS FRIA LEK

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Kristina Torell; Ann_louise Jörgensen Jörgensen; [2021]
    Nyckelord :Socialt samspel; Maktrelationer; Fri lek; Förskolebarn; Kamratkultur;

    Sammanfattning : Syfte: I vår studie har vi valt att undersöka hur barns maktrelationer förhandlas i den fria leken. Baserat på tidigare erfarenheter har vi uppmärksammat hur barn använder olika maktroller för att kontrollera leken. LÄS MER

  2. 17. Vad är lek och hur ska jag förhålla mig till den? : En intervjustudie med fokus på förskolläraresuppfattningar om barns lek och deras delaktighet och roll i leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sofi Andersson; Anna Sjöstedt; [2021]
    Nyckelord :delaktighet; förskollärares uppfattningar; lek; roll;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie syftar till att bidra med kunskap om lekens mångtydighet utifrån förskollärares perspektiv genom att undersöka hur de uppfattar barns lek och deras egen delaktighet och roll i den. Vi använde en semistrukturerad intervjumetod där vi intervjuade tio verksamma förskollärare, där alla arbetar inom förskolan. LÄS MER

  3. 18. "Leken är sällan helt fri" : En studie om hur övervakning, styrning och normer påverkar undervisningen i den fria leken.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Annika Håkansson; Andriana Danilovic Josanovic; [2021]
    Nyckelord :Begränsning; delaktighet; fri lek; kunskap; makt; möjliggörande; normer; styrning; undervisning och övervakning.;

    Sammanfattning : Undervisning är ett nytt begrepp i förskolans läroplan (Lpfö, 18). Tillsammans med lek ska det lägga grunden för barns livslånga lärande. I läroplanen står det om hur undervisning ska ske både spontant och planerat. LÄS MER

  4. 19. ”Du får inte vara med” : Pedagogers syn på barns maktrelationer i leken på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Josefin Månsson; Manuela Ramos Steen; [2021]
    Nyckelord :Power; Children; PlayAbstract; Makt; Barn; Lek;

    Sammanfattning : I utbildningen fick vi bekanta oss med begreppet makt. Detta var något som väckte stort intresse hos oss. Vi ansåg att studierna som gjorts bara inriktat sig på att observera barns maktrelationer. Därför ville vi göra en studie som undersökte pedagogernas syn på maktenrelationerna. LÄS MER

  5. 20. "Du vet vad som gäller!" : En vetenskaplig essä om hur förskollärare förhåller sig till populärkultur i barns lek och samtal

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Julia Vettergren; [2021]
    Nyckelord :Popular culture; play; social constructivism; power; preschool; populärkultur; lek; makt; socialkonstruktivism; förskola;

    Sammanfattning : This scientific essay examines how preschool teachers relate to the subject of popular culture in preschool. The essay is based on two self-experienced stories from my workplace and from the preschool practice. LÄS MER