Sökning: "barns platser"

Visar resultat 26 - 30 av 222 uppsatser innehållade orden barns platser.

  1. 26. Förskolans utemiljö : Fysisk aktivitet och rörelseglädje för ett hälsosamt liv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Veronica Nyrén Carlén; Viktoria Pettersson; [2022]
    Nyckelord :förskola; utemiljö; fysisk aktivitet; rörelseglädje; hälsa; välmående; hållbar livsstil;

    Sammanfattning : Sammanfattning Studien handlar om fysisk aktivitet i förskolan, vad den betyder för hälsa och välmående där rörelseglädjen och utemiljön har en framträdande roll. Människor i dagens samhälle blir alltmer stillasittande, vilket ger ohälsosamma effekter på människan. LÄS MER

  2. 27. Barns språkutveckling i förskolan : -En kvalitativ studie om det språkutvecklande arbetet utifrån förskollärares beskrivningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Angelica Fredin; Daniella Larsson; [2022]
    Nyckelord :förskola; lärmiljö; sociokulturellt perspektiv; språkutveckling;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att ta reda på hur några förskollärare beskriver sitt arbete med språkutveckling i förskolan och hur de planerar sin fysiska lärmiljö. I studien har en kvalitativ forskningsansats använts och som datainsamlingsmetod har semistrukturerade intervjuer utförts. LÄS MER

  3. 28. Muntlig språkutveckling i tidiga skolår

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Disciplinary literacy and inclusive teaching

    Författare :Arlinda Istrefi; Arife Istrefi; [2022]
    Nyckelord :kommunikation; metoder; muntlig språkförmåga; språkutveckling tal; tidiga skolår;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete har varit att synliggöra och skapa förståelse för vilka faktorer som finns för att stötta och främja muntlig språkutveckling i de yngre åren. Intresset för problemområdet uppstod efter att vi upplevt och uppmärksammat liknande brister på våra VFU – platser. LÄS MER

  4. 29. Naturlekplats och lekotop : en jämförelse mellan lekvärde och hållbarhet

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Ebba Källberg; [2022]
    Nyckelord :landskapsarkitektur; lekotop; lekplats; Kom ut lek!; Siegbahnsparken; Ormesta lekotoppark; hållbarhet;

    Sammanfattning : Detta arbete utreder skillnaderna i lekvärde och hållbarhet mellan naturlekplatsen Siegbahnsparken och lekotopen Ormesta lekotoppark för att vidare jämföra skillnaderna mellan naturlekplatser och lekotoper. Dessa skillnader identifieras med hjälp av analysverktyget Kom ut & lek! framtaget av Caroline Andersson. LÄS MER

  5. 30. Barns välbefinnande på förskolegården

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Emelie Palm; Sanna Velvin; [2022]
    Nyckelord :välbefinnande; förskolegård; förskolegårdens zoner; barn; barns perspektiv;

    Sammanfattning : Föreliggande arbete presenterar hur barns välbefinnande kan relateras till hur förskolegårdens miljö är utformad. Syftet är att bidra med kunskap om hur förskolegårdens utformning kan relateras till barns välbefinnande. LÄS MER