Sökning: "barns platser"
Visar resultat 26 - 30 av 222 uppsatser innehållade orden barns platser.
26. Förskolans utemiljö : Fysisk aktivitet och rörelseglädje för ett hälsosamt liv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Sammanfattning Studien handlar om fysisk aktivitet i förskolan, vad den betyder för hälsa och välmående där rörelseglädjen och utemiljön har en framträdande roll. Människor i dagens samhälle blir alltmer stillasittande, vilket ger ohälsosamma effekter på människan. LÄS MER
27. Barns språkutveckling i förskolan : -En kvalitativ studie om det språkutvecklande arbetet utifrån förskollärares beskrivningar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Studiens syfte är att ta reda på hur några förskollärare beskriver sitt arbete med språkutveckling i förskolan och hur de planerar sin fysiska lärmiljö. I studien har en kvalitativ forskningsansats använts och som datainsamlingsmetod har semistrukturerade intervjuer utförts. LÄS MER
28. Muntlig språkutveckling i tidiga skolår
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Disciplinary literacy and inclusive teachingSammanfattning : Syftet med detta arbete har varit att synliggöra och skapa förståelse för vilka faktorer som finns för att stötta och främja muntlig språkutveckling i de yngre åren. Intresset för problemområdet uppstod efter att vi upplevt och uppmärksammat liknande brister på våra VFU – platser. LÄS MER
29. Naturlekplats och lekotop : en jämförelse mellan lekvärde och hållbarhet
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural DevelopmentSammanfattning : Detta arbete utreder skillnaderna i lekvärde och hållbarhet mellan naturlekplatsen Siegbahnsparken och lekotopen Ormesta lekotoppark för att vidare jämföra skillnaderna mellan naturlekplatser och lekotoper. Dessa skillnader identifieras med hjälp av analysverktyget Kom ut & lek! framtaget av Caroline Andersson. LÄS MER
30. Barns välbefinnande på förskolegården
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Föreliggande arbete presenterar hur barns välbefinnande kan relateras till hur förskolegårdens miljö är utformad. Syftet är att bidra med kunskap om hur förskolegårdens utformning kan relateras till barns välbefinnande. LÄS MER