Sökning: "barns social utveckling förskolan"

Visar resultat 21 - 25 av 168 uppsatser innehållade orden barns social utveckling förskolan.

  1. 21. Hållbar utveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Cecilia Kriström; Sandra Fjällrud; [2022]
    Nyckelord :Didaktik; Ekologi; Ekonomi; Förskola; Förskollärare; Hållbar utveckling; Miljö; Socialt; Sociokulturellt; Undervisning;

    Sammanfattning : I arbetet söks kunskap om förskollärares förutsättningar, genomförande och syn på undervisning inom hållbar utveckling. Viktiga utgångspunkter och begrepp är det sociokulturella och pragmatiska perspektiven samt begreppen proximal utvecklingszon, scaffolding, mediering och learning by doing. LÄS MER

  2. 22. Omringa barnen med språk : En kvalitativ intervjustudie utifrån yrkesverksamma förskollärares arbete med sociala språkmiljöer i förskolans utbildning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Smilla Sjöholm; Caroline Sörberg; [2022]
    Nyckelord :Förskollärare; social språkmiljö; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur yrkesverksamma förskollärare uppfattar och arbetar med den sociala språkmiljön i förskolan. Studien är kvalitativ och genomförs utifrån en semistrukturerad intervjumetod vilket resulterade i åtta intervjuer med förskollärare från åtta olika förskolor. LÄS MER

  3. 23. "Leken är något helt annat än att bara leka" : En kvalitativ studie om förskollärares syn på lekens betydelse för undervisning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Emma Jansson; Sandra Edvardsson; [2022]
    Nyckelord :Förskollärare; lek; lärande; undervisning; utveckling;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att få en djupare förståelse för hur förskollärare använder sig av leken som undervisningsmetod. Leken ska prägla förskolans verksamhet där förskollärare även har det yttersta pedagogiska ansvaret för att bedriva undervisning. Läroplanen skriver fram lek som grunden för barns utveckling och lärande. LÄS MER

  4. 24. ”…och då darrade flickan av skräck!” : En studie om förskollärares uppfattning om högläsningens betydelse för barns ordförråd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Johansson; [2021]
    Nyckelord :Högläsning; ordförråd; språkutveckling; digital högläsning;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att utveckla mer kunskap kring förskollärares syn på högläsningens betydelse för utveckling av ordförråd hos barn. Detta är en kvalitativ studie som använt sig av semistrukturerade intervjuer med sex förskollärare för insamling av data. LÄS MER

  5. 25. Konflikter i leken : En studie om pedagogers syn på konflikter i pågående leksituationer i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Donka Dimova; [2021]
    Nyckelord :fri lek; kamratkultur; konflikter; konflikthanteringsstrategier; lek; lekharmoni och social kompetens;

    Sammanfattning : Förskolan är en plats där barnet tillbringar en del av sitt liv som ska vara positiv. Ett av pedagogens viktigaste uppdrag som är formulerat av Skolverket är att individerna ska lära och utveckla som individ och gruppmedlem. Lek har en central roll i barns liv och är grunden för utveckling, lärande och välbefinnande. LÄS MER