Sökning: "barns subjektskapande"

Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser innehållade orden barns subjektskapande.

  1. 1. Den (o)fria leken i förskolans kontext : En kvalitativ studie om förskollärares syn på barns fria lek i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Mariell Jurås; Josephine Nilsson; [2023]
    Nyckelord :free play; preschool; power structures; postmodern; democracy; fri lek; förskola; makt; postmodernism; demokrati;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att undersöka hur förskollärare beskriver barns fria lek i förskolan, och de maktstrukturer som kan uppstå mellan vuxna och barn ur ett postmodernt perspektiv. Studiens metodansats är kvalitativ och undersöker ämnet med hjälp av intervjuer som metod. LÄS MER

  2. 2. Att sätta barnet på pränt : En kvalitativ intervjustudie om fem förskollärares resonemang om hur de beskriver barn i dokumentation i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Fanny Anderslars; Mathilda Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Subjektskapande; dokumentation; bedömning; förskola; makt; språk;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka medvetenhet om och synliggöra på vilka olika sätt förskollärare resonerar om hur de beskriver barn i relation till skriftlig dokumentation som genomförs i förskolan. Studiens metod är kvalitativa intervjuer där vi lyfter fem förskollärares skildringar om hur de formulerar sina beskrivningar av barn i skriftlig dokumentation. LÄS MER

  3. 3. Hur kan jag veta om jag aldrig har fått testa? : En kvalitativ studie kring pedagogers förhållningssätt till att motverka stereotypa könsmönster i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Naja Khoury; Jennifer Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Förskoledidaktik; förskola; förhållningssätt; miljö; material; genus; könsroller; närvaro; begränsningar; dominerande diskurser; feministisk poststrukturalism. positionering; subjektskapande;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en kvalitativ studie som handlar om hur pedagogers förhållningssätt till att motverka stereotypa könsmönster i förskolan ser ut. Syftet med studien är att undersöka vad pedagogerna i förskolan uppfattar blir viktigt i arbetet med miljö, material och förhållningssätt för att motverka stereotypa könsmönster i förskolan, samt vilka begränsningar pedagogerna uppfattar med det arbetet. LÄS MER

  4. 4. Skrivbord eller ritbord? : Om barns intra-aktion med miljön i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Maria Schönebeck; [2022]
    Nyckelord :förskola; lärmiljö; miljö; inomhus; intra-aktion; agens; subjektskapande; meningsskapande;

    Sammanfattning : Miljön i förskolan ska utifrån Läroplanen för förskolan (SKOLFS 2018:50) inspirera och utmana barn i deras lek, utveckling och lärande. Samtidigt som den kan hamna i bakgrunden i pedagogiska dokumentationer och med detta förblir oreflekterad. Det var något som verkade intressant att undersöka. LÄS MER

  5. 5. Utemiljöns betydelse : En kvalitativ studie om förskollärares användning och upplevelser av utemiljön

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Emilia Ullander; Karolina Söderström; [2022]
    Nyckelord :Förskolegård; miljö; utveckling; posthumanism; aktör; agens; förskollärares upplevelser;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka hur förskollärare använder utemiljön i sin dagliga verksamhet samt hur deras upplevelser av förskolors utemiljö och dess material bidrar till barns utveckling och lek. Studien behandlar förskolor inom Stockholms län, där några ligger i förorter och några i innerstaden. LÄS MER