Sökning: "barns utveckling ålder"

Visar resultat 6 - 10 av 207 uppsatser innehållade orden barns utveckling ålder.

  1. 6. Språk och kommunikation hos femåriga barn som exponerats för PFAS prenatalt

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Sigrid Jartun; David Wicklund; [2023-06-20]
    Nyckelord :Språk- och kommunikationsutveckling; endokrinstörande ämnen; PFAS; prenatal exponering; föräldraskattning;

    Sammanfattning : Ännu vet vi inte hur endokrinstörande ämnen som perfluoreradea alkylsubstanser (PFAS) påverkar den växande hjärnan och barns språk- och kommunikationsutveckling. Föreliggande studie är en del av ett doktorandprojekt som undersöker PFAS-exponering och barns språkliga- och kommunikativa utveckling. LÄS MER

  2. 7. ”Det är farligt att leva” : En studie om fritidshemslärares förhållningssätt till sina elever i relation till gränssättning i utomhusmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Alvin Bengs; Elias Englund; [2023]
    Nyckelord :gränssättning; barnsyn; barndomssociologi; kompetent aktör; lärare i fritidshem;

    Sammanfattning : Gränssättning i fritidshemmet handlar om att skapa regler som ger barn trygghet och fördelaktiga förutsättningar för utveckling. Syftet med denna studie är att undersöka fritidshemslärares förhållningssätt till sina elever och hur detta påverkar deras syn på gränssättning i relation till aktiviteter i fritidshemmets utomhusmiljö. LÄS MER

  3. 8. Den fysiska lärmiljön på förskolan : Vilka didaktiska val gör förskollärare vid planering och utformning av förskolans fysiska lärmiljö?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jasmine Nilsson; Therése Brorsson; [2023]
    Nyckelord :Lärmiljö; artefakter; material; didaktik; inflytande; Montessori; Reggio Emilia;

    Sammanfattning : Följande examensarbete handlar om förskolans fysiska lärmiljö utifrån ett förskollärarperspektiv. Syftet med vår studie är att undersöka hur förskollärare resonerar när de planerar och konstruerar den fysiska lärmiljön på avdelningen samt hur barnen ges inflytande i denna process. LÄS MER

  4. 9. “De kan inte bara leka helt fritt” : En studie om förskollärares förhållningssätt till och påverkan på barns fria lek i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Gabriella Hall; Bea Johansson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; fri lek; medvetenhet; lekresponsiv; lekregler;

    Sammanfattning : I tidigare forskning och i Läroplanen för förskola (lpfö 18) skrivs leken fram som betydelsefull för barns utveckling och lärande, men då tolkningsutrymmet av skrivningarna i läroplanen är stort samtidigt som kraven på undervisning i förskolan ökar, är syftet med vår studie att undersöka hur verksamma förskollärare förhåller sig till och påverkar barns fria lek. Studiens syfte besvaras med hjälp av följande frågor: Vilka förhållningssätt har förskollärarna till barns lek?, hur ser pedagogerna på sin egen medverkan i barns fria lek? Samt, hur resonerar pedagogerna kring- och arbetar med kombinationen lek och lärande? Tanken med studien är att bidra till att förskollärare börjar reflektera mer kring sin påverkan på barns fria lek, samt blir mer medvetna kring hur dess förhållningssätt till leken påverkar barns lärande. LÄS MER

  5. 10. Att leva med en förälder med psykisk sjukdom : En litteraturöversikt

    Magister-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för vårdvetenskap

    Författare :Mohamed Nour; [2023]
    Nyckelord :Child; Child of impaired parents; Experience; Mental illness; Mental disorder; Barn; Barn till föräldrar med funktionsnedsättning; Erfarenhet; Psykisk ohälsa; Psykisk sjukdom;

    Sammanfattning : Bakgrund: Psykiatriska sjukdomar och tillstånd påverkar miljontals människor världen över och flera av de drabbade är föräldrar. Många föräldrar drabbade av psykisk sjukdom kan ta hand om ett barn, medan andra kan göra situationen värre för barnet. LÄS MER