Sökning: "barns vilja"

Visar resultat 21 - 25 av 444 uppsatser innehållade orden barns vilja.

  1. 21. LÄRMILJÖNS BETYDELSE FÖR BARNS LEK I FÖRSKOLAN : En kvalitativ studie om förskollärares syn på hur lärmiljön främjar eller hindrar lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Ida Andersson; Emma Östman; [2023]
    Nyckelord :Förskola; fysisk lärmiljö; inomhusmiljö; lek; material;

    Sammanfattning : Förskolan är en plats där många barn växer upp, lär och utvecklas. Därför är medvetenhet om förskolans lärmiljö och dess betydelse viktig, vilket även framhålls i forskning. LÄS MER

  2. 22. ”Hur kan man inte vilja leva när jag finns?” : En analys av bilderböcker om psykisk ohälsa och deras förmåga att stärka barns KASAM

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Amanda Randau; Johanna Johansson Sjöstrand; [2023]
    Nyckelord :children’s picturebooks; children’s literature; parental mental illness; sense of coherence; social work; barnlitteratur; bilderböcker; känsla av sammanhang; psykisk ohälsa; socialt arbete;

    Sammanfattning : Multiple studies show that growing up with a mentally ill parent affects children in many ways. In recent years many children ́s picturebooks about mental illness have been published, making it an accessible subject for the youngest readers. LÄS MER

  3. 23. Inomhusmiljö som grund till barns utveckling och lärande : En intervjustudie om hur förskolläraren förhåller sig till och arbetar med den fysiska inomhusmiljön i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Gabriela Dedaj; [2023]
    Nyckelord :erfarenheter; förskollärarens förhållningsätt; inomhusmiljö; learning by doing; lärmiljö; lärande; utveckling;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka förskollärarnas förhållningsätt till den fysiska inomhusmiljön i förskolan och hur de arbetar med den för att främja barns utveckling och lärande.   John Deweys teori om barns lärande har varit den teoretiska utgångspunkten i denna studie. LÄS MER

  4. 24. Inflytande och rörelseförståelse : Skolpersonals upplevelser av stärkande arbetssätt för att främja fysisk aktivitet bland elever

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för hälsovetenskaper (HOV)

    Författare :Johanna Nygren; [2023]
    Nyckelord :Aktivt deltagande; Motivation; Motorisk kompetens; Riktad innehållsanalys; Självförtroende;

    Sammanfattning : Fysisk aktivitet är viktigt för den fysiska och psykiska hälsan. Rörelseförståelse är ett teoretiskt ramverk som beskriver de bakomliggande faktorerna till fysisk aktivitet. Forskning visar att rörelseförståelse är en framgångsrik förklaringsmodell till hur en kan arbeta för att främja rörelse bland barn och unga. LÄS MER

  5. 25. Barns rätt till smärtlindring inom den prehospitala vården : En intervjustudie med specialistsjuksköterskor

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kvinnors och barns hälsa

    Författare :Veronica Elison; Sanna Vallmark; [2023]
    Nyckelord :Barn; prehospital akutsjukvård; smärta; smärtlindring;

    Sammanfattning : Bakgrund: I omhändertagandet av barn med smärta kan specialistsjuksköterskor inom den prehospitala vården använda sig av olika medicinska åtgärder likväl som icke-medicinska. Dock visade studier från andra länder att barn varken smärtskattas eller smärtlindras adekvat. LÄS MER