Sökning: "bedömning idrott och hälsa"

Visar resultat 6 - 10 av 268 uppsatser innehållade orden bedömning idrott och hälsa.

  1. 6. Idrott och hälsa - det osynliga lärandet och den mångfaldiga bedömningen. En fallstudie om elevers uppfattning om lärande och bedömning av praktisk rörelsekunskap inom ämnet idrott och hälsa i grundskolan

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Emanuel Lindberg; [2023-10-09]
    Nyckelord :Physical education; student perception; grading; assessment;

    Sammanfattning : Aim: This study aims to enhance our understanding of how students perceive the assessment and value of practical movement knowledge in physical education and health as determined by a/their physical education teachers. Theory: The theoretical framework employed in this research is a combination of phenomenography and the four knowledge forms: knowledge, understanding, skill, and familiarity. LÄS MER

  2. 7. Konsekvenserna i praktiken av Idrott och hälsas (alltför?) diffusa läroplan : En diskursanalys av kunskapsämnet Idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Felicia Radovan; [2023]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; kunskapsämne; lärande; bedömning; förändring; folkhälsa; aktivitet; repertoar; diskurs; diskursanalys;

    Sammanfattning : The aim of the essay was to investigate the discourses on Physical Education and Health as a subject of knowledge. This would be investigated to partly identify which repertoires the actors (the interviewed teachers) reproduced, partly to see what the discourses about Physical Education and Health as a subject of knowledge looked like. LÄS MER

  3. 8. En syn på bedömning: idrottslärares syn på och implementering av bedömningsarbetet på högstadiet

    Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Leila Bajrectarevic; Victor Johansson; [2023]
    Nyckelord :Formativ bedömning; bedömning för lärande Bfl ; summativ bedömning; bedömning i och ämnet idrott och hälsa.;

    Sammanfattning : Detta examensarbete behandlar idrottslärares syn på, och tillämpning av bedömning inom ämnet idrott och hälsa på högstadiet. Syftet med arbetet är att undersöka hur idrottslärare på högstadiet förhåller sig till bedömningens olika funktioner i ämnet idrott och hälsa, men även att utifrån lärarnas syn på och sätt att arbeta med bedömning diskutera potentiella konsekvenser. LÄS MER

  4. 9. Jag försökte ju bara överleva : En kvalitativ studie om utmaningar som nyexaminerade lärare inom ämnet idrott och hälsa upplever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Konstantinos Poniris Boström; Karl Johansson; [2023]
    Nyckelord :isolation; bedömning; lärarroll;

    Sammanfattning : I denna studie har vi valt att belysa de utmaningar nyexaminerade lärare inom ämnet idrott och hälsa upplevt under sin första tid som yrkesverksam samt vilka avsaknader de känt i form av stöd eller förberedelser från antingen huvudman eller universitetsutbildningen. Studien påvisar att de främsta utmaningar som respondenterna nämner är kopplade till att hitta sin egen lärarstil, att anpassa undervisningen, att planera, att bedöma, en avsaknad av introduktionsperiod och en ensamhet i yrket. LÄS MER

  5. 10. Komplexiteten i begreppet komplexa rörelser : En fenomenografisk studie om komplexa rörelser inom idrott och hälsa.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Max Nevhage; Mette Lindgren; [2023]
    Nyckelord :Kunskap; Komplexa rörelser; Idrott och hälsa; Grundskola; Gymnasieskola; Kvalitativa intervjuer; Tolkning;

    Sammanfattning : I vårt samhälle, i vår roll som lärare förväntas vi tolka, förstå samt lära ut dokument som vi inte är delaktiga i att ta fram. I kursplanen för idrott och hälsa förekommer det en del begrepp som kräver tolkning för att förstås och kunna anpassas i undervisningen. LÄS MER