Sökning: "bedömning idrott och hälsa"
Visar resultat 11 - 15 av 268 uppsatser innehållade orden bedömning idrott och hälsa.
11. Bedömning för lärande i idrott och hälsa grundskolan årskurs 7–9 : En kvalitativ undersökning om hur lärare ger formativ feedback och hur elever omsätter formativ feedback i ämnet idrott och hälsa i årskurs 7–9
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med denna studie är att utveckla kunskap om hur lärares återkoppling omsätts i handling av eleverna när de undervisas i idrott och hälsa. Studien genomförs med hjälp av deltagande observationer av två lärare i idrott och hälsa inom området redskap. LÄS MER
12. Formativ bedömning i ämnet idrott och hälsa på gymnasiet : En kvalitativ studie om idrottslärares möjligheter och utmaningar
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälleSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilka möjligheter och hinder gymnasielärare i ämnet idrott och hälsa upplever kring formativ bedömning samt vilka formativa strategier som främst kommer till uttryck i deras undervisning. Studiens material omfattar 6 lärarintervjuer som analyseras med hjälp av en tematisk analys och sätts i förhållande till tidigare forskning, skolans styrdokument och formativ bedömning såsom den definieras av utbildningsforskaren Dylan Wiliams. LÄS MER
13. Arbetsmiljön för lärare i ämnet idrott och hälsa : En kvalitativ studie från lärare i idrott och hälsas synvinkel
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälleSammanfattning : Syfte och frågeställningar Det övergripande syftet med denna studie är att undersöka arbetsmiljön i yrket som lärare i ämnet idrott och hälsa. Studien utgår från följande frågeställningar: · Hur beskriver lärarna arbetet i ämnet idrott och hälsa? · Hur påverkas den psykiska hälsan när man arbetar som lärare i idrott och hälsa? · Hur arbetar skolorna för att främja en god arbetsmiljö? Metod Studien använder en kvalitativ metod och innehåller fyra intervjuer med lärare i idrott och hälsa på gymnasiet och en intervju med en rektor från en gymnasieskola. LÄS MER
14. Ett bortglömt område i idrottsundervisningen? : Gymnasieelevers upplevelser av undervisning om kroppsideal i idrott och hälsa 1
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Kroppsideal är ett område som alla stöter på dagligen i någon form. Det är en del av det nuvarande vardagslivet och har ett stort inflytande på skolan. Att människan påverkas av kroppsideal har undersökts i ett flertal studier, där de upplyser att ungdomar är den grupp som påverkas i en större utsträckning. LÄS MER
15. Hur fungerar sammantagen bedömning i Idrott och hälsa? : Lärares perspektiv på LGR22 och det nya betygssystemet
Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälleSammanfattning : Syfte Syftet med studien är att höra lärare i ämnet Idrott och hälsa, årskurs 9, och deras uppfattningar om den nya läroplanen, betygskriterierna och sammantagen bedömningen som träder i kraft med Lgr 22. Frågeställningar: · Hur uppfattar lärarna de nya betygskriterierna? · Vad är lärarnas uppfattningar om den sammantagna bedömningen och dess påverkan av betygssättning? Metod För att besvara studiens syfte genomfördes sex semistrukturerade intervjuer med lärare i årskurs 9. LÄS MER