Sökning: "bedömning idrott och hälsa"

Visar resultat 21 - 25 av 268 uppsatser innehållade orden bedömning idrott och hälsa.

  1. 21. Fysioterapeutiska utvärderingsinstrument för bedömning av funktion hos personer med akillesseneruptur : En kartläggande litteraturstudie

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärd

    Författare :Sofie Petersson; Pär Ström; [2023]
    Nyckelord :Achilles tendon rupture ATR ; International classification of functioning; disability and health ICF ; Outcome measures; Physiotherapy; Reproducibility of results; Akillesseneruptur ATR ; Fysioterapi; Internationell klassifikation av funktionstillstånd; funktionshinder och hälsa ICF ; Reliabilitet och validitet; Utvärderingsinstrument;

    Sammanfattning : Bakgrund: En akut akillesseneruptur (ATR) resulterar i begränsning av funktion som kan kvarstå under lång tid. I litteraturen finns ett flertal reliabla och valida utvärderingsinstrument som används vid funktionsbedömningar efter ATR. LÄS MER

  2. 22. Friluftsliv i idrott och hälsa : En studie om skilda förutsättningar inom undervisningen

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Ludvig Holmertz; Hampus Larsson; [2023]
    Nyckelord :Friluftsliv; Idrott och hälsa; Undervisningstid; Centralt innehåll; Bedömning; Ramfaktorer;

    Sammanfattning : This study concerns the education of school friluftsliv in Physical Education in upper secondary schools in Sweden. The purpose of this study was to investigate the potential influence that frame factors may have on the teaching in school friluftsliv education with a particular focus on planned teaching hours, evaluation of the central content and assessment. LÄS MER

  3. 23. Hur lärare i idrott och hälsa arbetar med och upplever dokumentation inför bedömning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)

    Författare :Mikael Plym; Olivia Henningsson; [2023]
    Nyckelord :Curriculum; documentation practice; documentation tools; physical education and health; secondary school and upper secondary school; Dokumentationspraktik; dokumentationsverktyg; högstadiet och gymnasiet; idrott och hälsa; styrdokument;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur lärare i ämnet idrott och hälsa på högstadiet och gymnasiet upplever arbetet med dokumentation inför bedömning. Vidare vill studien svara på frågor som behandlar lärarnas syn på hur, vad och varför dokumentationen sker samt hur lärarna upplever den egna dokumentationspraktiken och hur denna påverkas av yttre faktorer. LÄS MER

  4. 24. Från den realistiska världen till den digitaliserade datorvärlden : En kvalitativ studie kring gymnasielärarnas upplevelse av distansundervisning under Covid-19-pandemin

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Carlos Durmaz; Steven Man; [2022]
    Nyckelord :Distansundervisning; COVID-19; KASAM; idrott och hälsa; trångboddhet; digitala kompetenser;

    Sammanfattning : Syfte  Syftet med denna uppsats är att undersöka hur gymnasielärare med inriktning idrott och hälsa planerar sina lektioner utifrån läroplanen och hur de implementerar detta i distansundervisningen under covid-19 pandemin. Studien behandlar dessa forskningsfrågor: På vilket sätt organiserade gymnasielärarna distansundervisningen så att eleverna får tillgång till det centrala innehållet i förhållande till läroplanen? Vilka för- och nackdelar har distansundervisning ur ett lärarperspektiv? Vilket sätt har lärare bedömt elevers kunskap utifrån läroplanen? Metod Vi har använt oss av en kvalitativ metod och genomfört djupgående intervjuer med fem idrott och hälsa lärare. LÄS MER

  5. 25. Formativ bedömning inom idrott och hälsa : En intervjustudie med gymnasielärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Saif Al-Khalisi; Ludvig Lindgren; [2022]
    Nyckelord :Formativ bedömning; bedömning för lärandet; distansundervisning; nyckelstrategier; idrott och hälsa;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att arbete med formativ bedömning kan ha en stark effekt på lärandeprocessen både för lärare och elever. Denna form av bedömning delar ansvaret för lärandet till tre olika aktörer: lärare, elev och även kamrat som tillsammans ska stödja och fördjupa lärandet. LÄS MER