Sökning: "beteendeproblem bemötande"

Visar resultat 11 - 15 av 20 uppsatser innehållade orden beteendeproblem bemötande.

  1. 11. Pedagogers roll för barn med utagerande beteendeproblem i förskolan - En kvalitativ studie

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Sara Törner; [2016]
    Nyckelord :Brottsprevention; Tidiga insatser; Förskola; Pedagoger; Interaktion; Barn; Utagerande beteendeproblem; Utveckling;

    Sammanfattning : Tydliga kopplingar har länge kunnat göras mellan tidiga beteendeproblem och kriminella karriärer. Då tidiga insatser har visat sig vara långsiktigt lönsamma, har det brottsförebyggande arbetet ifrågasatts gällande vilka resurser som är aktuella. LÄS MER

  2. 12. Att främja utveckling för barns bästa : En utvärdering av personalens upplevelser av verksamheten Förskoleteamet Tummen

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Ulf Johansson; [2016]
    Nyckelord :Child abuse; Child development; Collaboration; Förskoleteamet Tummen; Parental support; Barn som far illa; Barns utveckling; Föräldrastöd; Förskoleteamet Tummen; Samverkan;

    Sammanfattning : Bakgrund: Barn som far illa är ett folkhälsoproblem. Det har visat sig att beteendeproblem hos barn redan vid tre års ålder kan påverka deras framtida risker för psykisk ohälsa, kriminalitet, missbruk, avhopp från skolan, koncentrationssvårigheter och utanförskap. LÄS MER

  3. 13. Pedagogens bemötande av barn i socioemotionella svårigheter

    M1-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Sara Karlsson; [2013]
    Nyckelord :Beteendeproblem; socioemotionella svårigheter; pedagog; lärare; skola; förskola; inåtvända; utagerande.;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om hur man som pedagog bemöter och stöttar barn i socioemotionella svårigheter.  Studiens syfte är att undersöka vad tre förskollärare och en elevassistent anser om hur man som pedagog bemöter barn i socioemotionella svårigheter. Studien är kvalitativ och data har samlats in via intervjuer. LÄS MER

  4. 14. Låsningar & Lösningar: En intervjustudie med elever på resursskola kring problemsituationer och bemötande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Maria Alwmark; [2013]
    Nyckelord :elever i behov av särskilt stöd; elever i emotionella; beteendemässiga och sociala svårigheter; EBSD; resursskola; särskild undervisningsgrupp; problemsituationer; bemötande; problemskapande beteende; semistrukturerad intervju; fenomenologisk ansats.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie var att genom semistrukturerade intervjuer synliggöra elever på resursskola och deras upplevelser av problemsituationer och bemötande i en skolmiljö. Åtta elever i åldrarna 10-16 år vid två olika resursskolor i Skåne intervjuades för ändamålet. LÄS MER

  5. 15. Resursstarka elever : en fenomenografisk studie med utgångspunkt från resursskolans omorganisation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Jessica Hurtig; Jennie Ljungberg; [2011]
    Nyckelord :resursskola; inkludering; utagerande beteendeproblem; fenomenografi; fokusgrupp;

    Sammanfattning : Inför höstterminen 2011 sker en omorganisation i en kommun som innebär att resursskolorna år 1-9 läggs ner i sin nuvarande form. Drygt hälften av 40 elever ska tillbaka till sin hemskola och resterande ska beredas plats i en av tre områdesskolor år 4-9. LÄS MER