Sökning: "bildstöd i klassen"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden bildstöd i klassen.

  1. 1. En vidgad syn på läsning : Användning och läsning av multimodala texter i en anpassad grund- och gymnasieskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Jonna Råsten; [2023]
    Nyckelord :Specialpedagogik; multimodalitet; det vidgade textbegreppet; läsförståelse; anpassad skola.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur en lärare i en anpassad en anpassad grund- och gymnasieskola arbetar med läsning ur ett vidgat perspektiv för att möjliggöra alla elevers förståelse och deltagande. Utöver detta undersöks hur kommunikation, språk och läsförståelse främjas via olika semiotiska modaliteter. LÄS MER

  2. 2. Vilka arbetssätt kan användas i undervisningen för att öka elevers förståelse och kunskap i religionskunskapsämnet?

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Annelie Henriksson; [2022]
    Nyckelord :Arbetssätt; utmaningar; framgångsfaktorer; inkludering; anpassning.;

    Sammanfattning : ABSTRAKT   Denna studies syfte är att undersöka hur lärare i Religionskunskap i årskurs 7–9 arbetar med olika arbetssätt och metoder. Hur lärarna gör för att öka förståelsen och kunskapen hos eleverna i undervisningen samt vilka olika svårigheter och utmaningar de upplever i undervisningen. LÄS MER

  3. 3. “Har man inte språket är det ännu svårare” En studie om problemlösning hos nyanlända elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Josephine Wohllebe; [2022]
    Nyckelord :andraspråk; förstaspråk; matematik; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att öka kunskapen om vilka utmaningar och vilka möjligheter det kan finnas i arbetet med problemlösning hos nyanlända elever i matematikundervisningen. Den teoretiska utgångspunkten för studien är det sociokulturella perspektivet. LÄS MER

  4. 4. Lärares beskrivningar av läsinlärning för nyanlända och icke nyanlända elever i årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Sanna Höglander; [2022]
    Nyckelord :Fonologisk medvetenhet; läsinlärning; nyanlända elever;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur lärare beskriver att de arbetar med läsinlärning i årskurs 1 och vilka utmaningar de möter. Samt hur de arbetar med läsinlärningen och läsförståelsen i årskurs 1 med nyanlända elever i det gemensamma svenskklassrummet. LÄS MER

  5. 5. Nyanländ, eller? : Språkutvecklande arbete för förskoleklasselever som är nya i det svenska språket

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Fanny Dreier; Ebba Lundberg; [2021]
    Nyckelord :Didaktik; förskoleklass; nyanlända elever; intervju; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Studien undersökte hur lärare arbetar språkutvecklande för förskoleklasselever som är nya i det svenska språket. Enligt skollagen klassificeras förskoleklasselever som är nyanlända inte som nyanlända elever och har därför de inte samma rättigheter och tillgång till stöd som nyanlända elever. LÄS MER