Sökning: "blommor förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden blommor förskolan.

  1. 1. Näckrosbarn - blommor utan rötter : En kvalitativ studie om hur pedagoger diskuterar kring modersmålsarbetet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Anna Brisenfeldt; Angelica Söderstjerna; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Förskolan är idag en arena för språklig mångfald. Studiens syfte var därför att redogöra för vad pedagogerna talar om i relation till sitt arbete med modersmål. Arbetet tar avstamp i ett socialkonstruktivistiskt perspektiv och resultatet analyseras utifrån socialkonstruktivismen. LÄS MER

  2. 2. Vad händer när storken tar semester? : En kvalitativ undersökning om hur pedagoger och barn i förskolan kommunicerar om sexuell utveckling och fortplantning.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Camilla Karlsson; [2015]
    Nyckelord :Barns intresse; Biologi; Blommor och bin; Naturvetenskap.;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Hållbar utveckling i förskolan : En undersökning kring hur pedagoger vid Grön Flagg certifierad förskola arbetar för att få med sig barnen i arbetet

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Emmelie Hedberg; Helena Åkesson; [2014]
    Nyckelord :Grön Flagg förskola; hållbar utveckling; förskola;

    Sammanfattning : Forskning visar på att människan missbrukar jordens resurser allt mer. Detta leder till klimatförändringar, översvämningar, torka och utrotning av växter och djurarter. Forskning påvisar att utbildning kan vara nyckeln till förändring samt att det är hos barnen detta arbete bör starta. LÄS MER

  4. 4. Blommor och bin i förskolan : En studie i hur pedagoger bemöter barns tankar om fortplantning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Stina Andersson; [2014]
    Nyckelord :Learning about procreation; Children s learning; Preschool; Teacher; Science; lärande om fortplantning; barns lärande; förskola; pedagog; naturvetenskap;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur några pedagoger i förskolan bemöter och arbetar med barns tankar och frågor om fortplantning. Genom kvalitativa intervjuer med tio pedagoger, verksamma på tre olika förskolor, undersökte jag hur de arbetar med frågor som berör fortplantning. LÄS MER

  5. 5. ”Man kan göra ljusblå blommor ibland” : En studie om hur barn under bildskapande aktiviteter görs och gör sig till ett kvinnligt eller manligt subjekt på en förskoleavdelning.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Malin Kleberg Lundell; Linnéa Kleberg; [2014]
    Nyckelord :genus; kön; förskola; feministsik poststrukturalism; positionerning; diskurs; makt; bildskapande;

    Sammanfattning : Vårt syfte är att studera hur barn gör sig eller görs till ett manligt eller kvinnligt subjekt under bildskapande aktiviteter i relation till färgval och motiv på en förskoleavdeling. Vi valde icke deltagande observation där vi antecknat vad som sades och gjordes och vi har även fotograferat barnens bilder. LÄS MER