Sökning: "Grön Flagg förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden Grön Flagg förskola.

  1. 1. Hållbar utveckling - en systematisk litteraturstudie om undervisning och lärande i förskolan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Caroline Lundberg; Nina Taserud; Yongfeng Gu; [2024-02-26]
    Nyckelord :hållbar utveckling; förskola; lärande; undervisning; utbildning; delaktighet; inflytande;

    Sammanfattning : Syftet var att synliggöra de faktorer i förskolans utbildning som stödjer och främjar för barns lärande i hållbar utveckling enligt viss tidigare forskning. Det undersöktes vilka undervisningsmetoder inom utbildningen för hållbar utveckling som var i majoritet, hur framträdande de tre hållbarhetsdimensionerna var i tidigare forskning och hur barns delaktighet inflytande barnen anses haft. LÄS MER

  2. 2. Hållbar utveckling – hur ser pedagogerna på det? : En kvalitativ undersökning om förskolepedagogernas arbete med hållbar utveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Andreea Lavinia Toma; [2021]
    Nyckelord :preschool; preschool teachers; environment; sustainable development; sustainability; holistic education; förskola; förskolepedagoger; miljö; hållbar utveckling; pedagogik; holistiskt lärande;

    Sammanfattning : The aim of this qualitative study is to take a closer look at how certified preschool teachers integrate sustainable development in their daily work with children, and to gain a perspective into the teachers’ level of awareness regarding sustainable development. Drawing from a sociocultural perspective with elements of holistic learning methods, the present study is focused on interviews conducted by e-mail with preschool teachers from two different preschools located in suburban Stockholm. LÄS MER

  3. 3. ”Ska vi byta grejer?” … för hållbar utveckling : En enkätstudie om åsikter angående en låne-/bytesverksamhet av material bland verksamma inom förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Vivi Christoforidou; Pia Olofsson; [2018]
    Nyckelord :Curriculum theory; early childhood education; Green flag; loan- changeplatform; re-use; School for sustainable development; sustainable development; Grön flagg; Hållbar utveckling; låne- bytesplattform; läroplansteori; Skola för hållbar utveckling; utbildning i barns tidiga år; återanvändning;

    Sammanfattning : Idén till denna studie kom när ett barn talade om att vår planet skulle må bättre om vi återanvände saker. Däri väcktes vår idé om en låne-/bytesplattform mellan förskolor av material som tillfälligt inte används på förskolan. LÄS MER

  4. 4. Utbildning för hållbar utveckling inom Grön Flagg: Förskollärares uppfattning och arbete kring begreppet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Alicia Sandström; Caroline Henriksson; [2018]
    Nyckelord :Barns inflytande; förskola; Grön Flagg; lärares förhållningssätt; utbildning för hållbar utveckling;

    Sammanfattning : Vår studie syftar till att studera hur hållbar utveckling uppfattas av förskollärarna på några förskolor, hur de arbetar med begreppet, samt hur arbetet ligger till grund för barnens medvetenhet och delaktighet. Då det är olika stort intresse i förskolorna att arbeta mot ett hållbart samhälle, valde vi i vår studie att fokusera på de förskolor som hade ett tydligt intresse och engagemang. LÄS MER

  5. 5. Det är så brett så jag vet inte vart jag ska börja

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Cissi Aall Flood; Frida Laursen; [2017]
    Nyckelord :Förskola; Handlingskompetens; Hållbar utveckling; Kunskap; Känslor; Lärande; Miljöundervisning; Normer; Värderingar;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få en fördjupad förståelse för hur pedagoger tolkar och utvecklararbetet kring begreppet hållbar utveckling utifrån den kunskap de besitter. Teorier omkunskap och hållbar utveckling samt begreppet handlingskompetens är centrala delar iföreliggande studie. LÄS MER