Sökning: "business analysis bank"

Visar resultat 6 - 10 av 213 uppsatser innehållade orden business analysis bank.

  1. 6. Moral Hazard and Banking Risk, a Euro Area Analysis

    Master-uppsats, Lunds universitet/Nationalekonomiska institutionen

    Författare :Emanuel Skeppås; [2023]
    Nyckelord :Moral Hazard; Capital regulation; Risk; Ownership Influence; Bank Charter; Profitability; Business and Economics;

    Sammanfattning : The study investigates the effects of capital regulations on risk-taking within the Euro- zone banking sector from 2013 to 2019, specifically focusing on the impact of moral hazard stemming from bank charter value and ownership influence. Previous research suggests both bank charters and ownership influence can prompt different risk behaviours and po- tentially influence the effectiveness of capital regulations. LÄS MER

  2. 7. Is the media just a copycat or a watchdog?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Anna Raunio; Alice Johansson; Emilia Külick; [2023]
    Nyckelord :Business and Economics;

    Sammanfattning : Nyckelord: Media, väktare, vakthund, informationsförmedlare, tystnad Studiens syfte: Syftet med studien är att utvärdera hur väl media uppfyller sin roll som väktare i sin vardagliga rapportering i Sverige. För att ta reda på detta undersöks även om det skiljer sig mellan affärspress och annan media, samt vad det innebär för medias väktarroll när de inte rapporterar alls. LÄS MER

  3. 8. Målstyrningens komplexitet : En fallstudie om den komplexa interaktionen mellan chefer och medarbetare i en bankorganisations målstyrningsprocess.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Clara Bender; Amanda Hedh; Nathalie Rosell; [2023]
    Nyckelord :Målstyrning; Interaktion; Management by objectives; Kommunikation; Strategi; Uppföljning; Bank;

    Sammanfattning : Datum: 2023-05-31      Nivå: Kandidatuppsats Företagsekonomi, 15 hp  Akademi: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Universitet Författare:  Bender Clara (00-10-26), Hedh Amanda (01-04-21), Nathalie Rosell (01-05-12)                                         Titel: Målstyrningens komplexitet: En fallstudie om den komplexa interaktionen mellan chefer och medarbetare i en organisations målstyrningsprocess. Handledare: Johan Grinbergs  Nyckelord: Målstyrning, Interaktion, Management by objectives, Kommunikation, Strategi, Uppföljning, Bank Forskningsfrågor: Hur interagerar chefer och medarbetare vid kommunicering av mål inom en bankorganisation och vad kan interaktionen resultera i? Vilka följder får medarbetarnas involvering i beslutsfattandet rörande en bankorganisations målsättning? Syfte: Syftet med denna studie är att studera den komplexa interaktionen mellan chefer och medarbetare vid förmedling av mål inom organisationen. LÄS MER

  4. 9. Vad leder till vinst inom Fintech? : En kvantitativ studie av relationen mellan företagsspecifika nyckeltal och dess inverkan på svenska Fintech-bolags lönsamhet

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Johan Lesser Hermansson; Niklas Lindegren; [2023]
    Nyckelord :Fintech; profitability; traditional banks; innovative solutions; Sweden; debt to equity; leverage ratio; return on equity; bank size; profit margin; retriever business; Johan Lesser Hermansson; Niklas Lindegren.;

    Sammanfattning : Background Traditional banks monopolized financial services, but the 2008 crisis spurred Fintech's emergence as an alternative. Fintech challenges banks with innovative solutions, while Sweden thrives as a Fintech hub. Profitability is vital due to the recent shift in focus from growth. LÄS MER

  5. 10. Relationsförändring mellan företagskunder och banker : En kvalitativ studie om hur affärsrelationen för företagskunder har förändrats i en digitaliserad bankmiljö

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Pontus Karlsson; Manne Sandberg; [2023]
    Nyckelord :Bank; Digitalization; Communication; Business relationship; Corporate customer; Bank; Digitalisering; Kommunikation; Affärsrelation; Företagskund;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att beskriva hur digitaliseringen har påverkat företagskunders affärsrelation till banken, samt att identifiera faktorer som kan bidra till att bygga och bevara långsiktigt lönsamma kundrelationer. I inledningen behandlades tidigare forskning, där det konstaterades att banker behöver utveckla en bättre förståelse för sina kunder för att behålla lojala kundrelationer, samt att det fanns ett intresse för vidare studier av digitaliseringens påverkan på relationen mellan banker och dess kunder, från kundens perspektiv. LÄS MER