Sökning: "co-teaching"

Visar resultat 21 - 25 av 27 uppsatser innehållade ordet co-teaching.

  1. 21. Samundervisning i svensk skola : En intervjustudie med sju speciallärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sofie Boström; [2018]
    Nyckelord :specialpedagogik; samundervisning; co-teaching; grundskola; intervju;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur speciallärare definierar begreppet samundervisningoch hur de förhåller sig till begreppet i sin egen praktik. För att undersöka detta genomfördes semistrukturerade intervjuer med sju speciallärare, verksamma från förskoleklass till årskurs 9. LÄS MER

  2. 22. "Att man är två som tänker, gör oss dubbelt så kloka!" : En kvalitativ studie om grundskollärares och rektorers upplevelser av tvålärarskap.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Maria Westergård; Jenny Byström; [2018]
    Nyckelord :tvålärarskap; tvålärarsystem; läs- och skrivutveckling; arbetssätt; måluppfyllelse; dialog; delat ledarskap; kommunikation;

    Sammanfattning : Studien syftar till att åskådliggöra hur sex grundskollärare och tre rektorer beskriver att de arbetar med tvålärarskap i undervisningen och hur detta system skulle kunna påverka elevers läs- och skrivutveckling. Tvålärarskap är ett relativt nytt fenomen i Sverige men har enligt internationella studier visat sig ha en god effekt på elevers kunskapsutveckling. LÄS MER

  3. 23. Leder tvålärarskapet till en mer inkluderande undervisning : Vad anser lärarna

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Maria Radenkovic; [2017]
    Nyckelord :Inclusion; Participation; Collaborative teaching; Co-teaching; mathematics; Inkludering; delaktighet; tvålärarsystem; samundervisning; co-teaching; matematik;

    Sammanfattning : Inkludering är något som nämns ofta och har blivit ett centralt begrepp. Många ser på inkludering ur en placeringsdefinition, att placera elever som tidigare särskilts i den ordinarie klassen. Detta räcker inte, inkludering handlar även om att eleven känner sig delaktig. LÄS MER

  4. 24. Matematiklärares erfarenhet av att undervisa elever i behov av särskilt stöd i grundskolans senare år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Johan Persson; Ulrika Bengtsson; [2016]
    Nyckelord :Mathematics education for students aged 13-16; mathematical difficulties; inclusion; ability grouping;

    Sammanfattning : Based in a sociocultural perspective the study aims at illustrating how teachers in mathematics perceive their possibilities of supporting students in mathematical difficulties and how their schools support the teaching practices to those pupils. The methodological approach is phenomenographic and data was collected in half structured interviews with ten professionals teaching mathematics to Swedish 13-16-year-old students from 10 different schools. LÄS MER

  5. 25. Samundervisning - en form av inkludering : En studie av pedagogers erfarenheter från årskurs 6 till gymnasiet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Britt Sparrman Persson; [2015]
    Nyckelord :A school for all students; Extra adjustments; Inclusion; Co-teaching; Special needs; Target achievements; En skola för alla; Extra anpassningar; Inkludering; Samundervisning; Särskilda behov; Måluppfyllelse;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur ämneslärare och speciallärare i samundervisning, på grundskolan och i gymnasiet, fångar upp och stöttar elever som har behov av extra anpassningar. Extra anpassningar innebär att pedagogen gör de anpassningar som eleven behöver så långt det är möjligt inom klassens ram. LÄS MER