Sökning: "co-teaching"

Visar resultat 11 - 15 av 27 uppsatser innehållade ordet co-teaching.

  1. 11. Tvålärarsystem – ett sätt att organisera dagens skola : En kvalitativ studie där lärare beskriver hur tvålärarsystemets organisatoriska förutsättningar påverkar deras arbetsmiljö

    Magister-uppsats,

    Författare :Lena Gille; [2022]
    Nyckelord :Tvålärarsystem; tvålärarskap; flerlärarsystem; samundervisning; co-teaching; samarbete; kollegialt samarbete; arbetsmiljö; arbetsbelastning;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien har varit att belysa hur 11 lärarpar (totalt 22 lärare) i fyra svenska grundskolor i tre kommuner beskriver sina erfarenheter av de organisatoriska förutsättningar som följer med ett tvålärarsystem och hur det påverkar deras arbetsmiljö. Empirin utgörs av 11 semistrukturerade parintervjuer och tolkades med hjälp av organisationsteorin och dess fokus på effektivitet kopplat till hur lärarna organiserat sitt samarbete. LÄS MER

  2. 12. Hur är jämställdheten i gymnastiken? : Högstadielärares syn på jämställdhet och könsnormer i skolämnet gymnastik

    Master-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysisk aktivitet och hälsa

    Författare :Erica Mäki-Ullakko; [2021]
    Nyckelord :idrottsundervisning; skolan; gymnastik; genus; jämställdhet; könsnormer; genusmedvetenhet; pedagogik;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Jämställdhet och genusmedvetenhet har diskuterats mycket i vårt samhälle och är aktuella ämnen även idag. Syftet med studien är att beskriva, analysera och tolka finlandssvenska högstadielärares uppfattningar om genusmedveten och jämställd undervisning i skolämnet gymnastik. LÄS MER

  3. 13. Förutsättningar och konsekvenser av co-teaching : En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Frida Nordenstam; Hulda Fjellström; [2020]
    Nyckelord :co-teaching; undervisningsmetod; stöd och anpassningar; systematisk litteraturstudie; USA;

    Sammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturstudie har varit att öka kunskapen om co-teaching som ett effektivt sätt att organisera undervisningen samt arbetet med elevers stöd och anpassningar. Studien vilar på det sociokulturella perspektivet gällande synen på lärandet samt ideologiskt det specialpedagogiska kritiska perspektivet. LÄS MER

  4. 14. Inkludering av flerspråkiga elever i ett tvålärarsystem : En kvalitativ fallstudie i ett tvålärarsystem

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Linn Jakobsson; Alexandra Lotz Lee; [2020]
    Nyckelord :tvålärarsystem; co-teaching; inkludering; flerspråkighet; undervisningsstrategier;

    Sammanfattning : Denna uppsats behandlar undervisningsmetoden tvålärarsystem som innebär att två lärare planerar och undervisar en gemensam klass. I ett tvålärarsystem bör lärarna ha liknande utbildning och närvara vid alla lektioner, även om den ena av dem inte sköter själva undervisningen. LÄS MER

  5. 15. 1 + 1 = ? : En fallstudie om tvålärarsystemets implementering och genomförande.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Linn Jakobsson; Alexandra Lotz Lee; [2019]
    Nyckelord :Tvålärarsystem; likvärdighet; ramfaktorteori; co-teaching; relationally perspektiv; inkludering.;

    Sammanfattning : Denna fallstudie tar sin utgångspunkt i flertalet artiklar där effekter av det så kalladetvålärarsystemet diskuteras. Begreppet tvålärarsystem har sin uppkomst i det amerikanska begreppet co-teaching, som i USA:s klassrum kopplas till en lärare och en specialpedagog. LÄS MER