Sökning: "cognitive change"

Visar resultat 1 - 5 av 424 uppsatser innehållade orden cognitive change.

  1. 1. Konsumentbeteenden och hållbarhet. En kvalitativ studie av hur konsumentbeteenden påverkar hållbarhetsaspekterna av online försäljning av kosmetiska produkter, inklusive returer

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Smilla Seeger; Alice Svensson; [2024-02-12]
    Nyckelord :Consumer behaviour; digitalisation; cosmetics; returns; buyer-decision-progress; cognitive dissonance; secondary market;

    Sammanfattning : The ever-growing e-commerce brings many opportunities for society's consumers and businesses. Digitization has strongly contributed to these opportunities and has, among other things, facilitated the search for information and increased the range for the customer. LÄS MER

  2. 2. Klimatoro och ekosociala interventioner : En kvantitativ studie av studenters attityder och miljövänliga beteenden

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Javier Flores; Alex Granlöf; [2024]
    Nyckelord :Eco-anxiety; Green social work; Ecosocial interventions; Cognitive dissonance; Pro-environmental behaviors; attitudes; Environmental Locus of Control; Klimatoro; Grönt socialt arbete; Ekosociala interventioner; Kognitiv dissonans; Miljövänliga beteenden; attityder; Environmental Locus of Control;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att med hjälp av en internationellt tillämpad enkät och med utgångspunkt i studenters attityder till klimatförändringar (vid Örebro universitet) undersöka deras klimatoro, inställning till regeringens klimatåtgärder, miljömedvetna handlingar, samt inställning till ekosociala interventioner. Det empiriska material som studien bygger på samlades in genom en webbenkät som undersökte respondenternas tankar och känslor i relation till klimatförändringarna, samt deras inställning till vissa miljömedvetna handlingar och ekosociala interventioner. LÄS MER

  3. 3. Människors erfarenheter av att överleva ett hjärtstopp

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Nicolin Hammarbäck; Paula Rahkonen; [2024]
    Nyckelord :Experiences; Heart Arrest; Literature Review; Survivors; Erfarenheter; Hjärtstopp; Litteraturöversikt; Överlevare;

    Sammanfattning : Introduction: Every year 13 000 people suffer from a sudden cardiac arrest in Sweden. When a sudden cardiac arrest occurs the heart malfunctions and the blood-flow to the body's organs is disrupted. This is a life threatening condition that demands early discovery and treatment. LÄS MER

  4. 4. Exploring climate literacy: Unveiling the motivation and skills of climate-literate higher education graduates

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Jitka Charbonnier; [2023-06-26]
    Nyckelord :Climate Change Education; Adult Education; Illeris’ Dimensional Learning; Graduate Skills; Climate Literacy; Adult Learning; Motivation for Learning about Climate;

    Sammanfattning : Aim: The purpose of this study was to investigate the perceptions, motivations, learning processes and use of graduate skills within the learning process about climate change by graduates. Theory: The study applied Illeris’ three-dimensional model of learning as a theoretical framework to explore the cognitive, emotional, and societal domains of adult learning, as well as the interconnection between them. LÄS MER

  5. 5. Parable of the Sower in the EFL Classroom : Ecofeminism, Empathy, and Environmental Narratives

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Olivia Semler; [2023]
    Nyckelord :EFL classroom; Ecofeminism; Ecopedagogy; empathy; hyperempathy; Upper Secondary School; climate change; Parable of the Sower; English 7;

    Sammanfattning : In this essay, Parable of the Sower (1993) by Octavia E. Butler will be analyzed. The analysis investigates how the novel can enable discussions about empathy in the English as a Foreign Language (EFL) classroom. LÄS MER