Sökning: "critical reading and writing"

Visar resultat 11 - 15 av 56 uppsatser innehållade orden critical reading and writing.

  1. 11. Analysing space dependencies - Methods and factors for method development

    Master-uppsats, Lunds universitet/Riskhantering (CI); Lunds universitet/Avdelningen för Riskhantering och Samhällssäkerhet

    Författare :Theodor de Sousa; [2022]
    Nyckelord :Vital societal functions; critical infrastructure; interdependency; dependency analysis; space services; space infrastructure; GNSS; PNT; ICT; method development; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Vital societal functions and critical infrastructure rely to an increasing extent on services from space, such as navigation and positioning systems, timekeeping, and communications. However, understanding of space service dependencies is low among practitioners and society at large, with research on societal space dependency being limited as well. LÄS MER

  2. 12. Jane Austen’s Exploration of Romanticism: Teaching “older” Literature Through Northanger Abbey in the Swedish Upper-Secondary English Classroom

    L3-uppsats, Lunds universitet/Engelska; Lunds universitet/Avdelningen för engelska

    Författare :Fredrik Rosberg; [2022]
    Nyckelord :Northanger Abbey; Jane Austen; teaching literature; literary genres; EFL; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : This paper argues that Jane Austen’s Northanger Abbey is a valuable pedagogical resource that can address the Swedish National Agency for Education’s mandate on the coverage of “older” literature in Swedish EFL courses at upper secondary school in a flexible and thorough way. Presupposing that the novel comprises various literary genres and forms, the paper provides a close reading through a proposed perspective on Romanticism, in which a continuum consisting of domestic felicity, courtship and the Gothic is foregrounded. LÄS MER

  3. 13. Samtida mottagande och sentida litteraturhistorieskrivning - Amalia Fahlstedt, en 1880-talsförfattarinna

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion

    Författare :Tom Leissner; [2021-09-07]
    Nyckelord :Amalia Fahlstedt; 1880-tals litteratur; kononisering; nordisk kulturscen; att skriva litteraturhistoria;

    Sammanfattning : Amalia Fahlstedt (1853 – 1923) was a Swedish author of the 1880s. Her debut I flygten: berättelser (1882) contains a couple of short stories and a realistic approach, a common feature of the time. Her main theme was gender relations. During the years of her writing she includes more humour and psychological elements. LÄS MER

  4. 14. Vad är vi utan vårt språk? : En kvalitativ studie om hur lärare beskriver vikten att elever har tilltro till sin språkliga förmåga

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Agnes Rostedt; [2021]
    Nyckelord :confidence; language ability; language development methods; cooperative learning; tilltro; språklig förmåga; språkutvecklande arbetssätt; kooperativt lärande;

    Sammanfattning : Att elever har tilltro till sin språkliga förmåga är betydelsefullt både i och utanför skolan. Genom en god språklig förmåga kan eleven ta till sig viktig information och eleven tillgodogöra sig undervisning. Tilltro till språklig förmåga är av betydelse för att bli en aktiv demokratisk medborgare i samhället. LÄS MER

  5. 15. Utvandrarna vandrar in i klassrummet. Värdegrunds- och litteraturarbete i gymnasieskolans svenskämne.

    Master-uppsats, Lunds universitet/Svenska; Lunds universitet/Institutionen för utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Avdelningen för svenska, danska och isländska, tolkning i offentlig sektor och översättning

    Författare :Ellen Lundborg; [2021]
    Nyckelord :Utvandrarna; värdegrund; didaktisk potential; svenskämnet; litteraturundervisning; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att, genom en pedagogiskt riktad textanalys, undersöka hur Vilhelm Mobergs Utvandrarna (1949/2020) kan användas i kunskaps- och demokratiutvecklande undervisning med fokus på värdegrundsfrågor i svenskundervisningen på gymnasiet, och med det kartlägga romanens didaktiska potential. Målet är även att bidra till att svensklärare kan använda uppsatsen praktiskt, och därför presenteras ett förslag till hur implementerande av Utvandrarna kan genomföras i ett gymnasieklassrum. LÄS MER