Sökning: "critical reading and writing"

Visar resultat 21 - 25 av 56 uppsatser innehållade orden critical reading and writing.

  1. 21. Främjande av skolnärvaro hos elever med hemmasittarproblematik i grundskolans senare år : en systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Karl Ardeberg; [2020]
    Nyckelord :Early school leaving; ESL; school dropout prevention; school motivation; linguistic availability; KASAM; Hemmasittare; problematisk frånvaro; närvarohöjande åtgärder; motivation i skolarbetet; språklig tillgänglighet; KASAM;

    Sammanfattning : Nedanstående systematiska litteraturstudie är en studie av forskning rörande hemmasittarproblematik i grundskolans senare skolår. Syftet för studien är att genom en systematisk litteraturstudie undersöka vilka arbetssätt och förhållningssätt som aktuell forskning lyfter fram som framgångsfaktorer för att bryta hemmasittarproblematik och främja närvaro och motivation hos elever i grundskolans senare år i riskzon för permanentad frånvaro och utebliven gymnasiebehörighet. LÄS MER

  2. 22. ”För bussar kan inte flyga” : En studie om hur elever i årskurs 1 och 3 avgör trovärdigheten i texter och andra medier riktade till barn på internet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Maria-Therese Berglund; Jacqueline Thunstedt Degnell; [2019]
    Nyckelord :pupil perspective; primary school; information literacy; source criticism; education; teaching; literacy; elevperspektiv; grundskola; informationskompetens; källkritik; lärande; undervisning; läs- och skrivinlärning;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur elever i årskurs 1 och 3 gör källkritiska bedömningar av texter anpassade för barn på internet. Studiens forskningsfrågor behandlar de källkritiska metoder och strategier eleverna använder i mötet med information och hur eleverna ser på sina egna förmågor att göra källkritiska bedömningar. LÄS MER

  3. 23. Visualizing time-on-task in second language learning : A case study

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Gustav Bergman; [2019]
    Nyckelord :second language learning; engagement; motivation; time-on-task; learning analytics; mobile learningsecond language learning; engagement; motivation; time-on-task; learning analytics; mobile learning;

    Sammanfattning : With globally increased migration and mobility between countries, it has become critical for many people to learn to speak a second language. The focus of this study is on adult migrant language learners that are learning a second language of the host country on the side of their working life. LÄS MER

  4. 24. Imitation PedagogyDeveloping Argumentative Abilities in Swedish Upper-Secondary School

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Andreas Dahlberg; [2019]
    Nyckelord :Imitation; mentor text; scaffolding; language awareness; language control; critical language;

    Sammanfattning : This essay presents an interventional field study that aims to refine practice in the English classroom in Swedish upper-secondary school by implementing imitation pedagogy. Imitation pedagogy is essentially learning to analyze and imitate texts’ internal structure for developing one’s own production. LÄS MER

  5. 25. Jag tänker på Ratatosk: En interventionsstudie i kritiskt textarbete med elever i åk 3-4

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elin Bengtsson; Sofia Willman; [2019]
    Nyckelord :critical literacy; critical reading and writing; educational material; literacy practices; reading strategies;

    Sammanfattning : In today’s society it’s important to teach our pupils to identify the messages in the texts they meet. From a critical literacy perspective, no text is neutral and analysing texts is about learning how language is related to power and how it affects us. LÄS MER