Sökning: "culture Sweden China"

Visar resultat 1 - 5 av 116 uppsatser innehållade orden culture Sweden China.

  1. 1. A phenomenological study on Chinese parents's primary choice in Gothenburg, Sweden

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Haijiao Chen; [2023-06-19]
    Nyckelord :school choice; parental reason; cross-culture; rational choice theory; theory of acculturation;

    Sammanfattning : Aim: As big differences exist in the culture and school system in China and Sweden, it is hard for Chinese parents to choose primary schools for their children in Sweden. No research has investigated Chinese parents’ school choice in Sweden. LÄS MER

  2. 2. Färgens betydelse inom kulturell marknadsföring : En studie om betydelsen av färgen på livsmedelsförpackningar i svensk och kinesisk kultur

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Lova Barthelson; My Persson; [2023]
    Nyckelord :Color; China; Sweden; culture; marketing; cross-cultural; consumer behavior; Färg; Kina; Sverige; kultur; marknadsföring; tvärkulturell; konsumentbeteende;

    Sammanfattning : Culturally adapted marketing has increased due to internationalization. The role of color varies across cultures and influences consumer behavior. The aim of this thesis is to improve knowledge on how Swedish companies can use color in their marketing, in terms of package design of groceries, when adapting to the Chinese consumer culture. LÄS MER

  3. 3. Humans as enablers of digital transformation of retailers: The design system SKAPA and its users as capabilities for IKEAs digital transformation

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Lauriane Martine Jambu; Nina Lotz; [2023]
    Nyckelord :digital transformation; retail industry; design system; dynamic capabilities; digital maturity; adoption; human factors; Business and Economics;

    Sammanfattning : This thesis aims to explore how a design system can serve as a resource for digital transformation within the retail industry, by drawing from the dynamic capabilities approach and the digital maturity framework by Pinto et al. (2023). LÄS MER

  4. 4. Läroboken, en portal till andra kulturer : En studie om de kulturella dimensioner i läroboken Ruidianyu 瑞典语

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för lingvistik och filologi

    Författare :Loke Sandvall; [2023]
    Nyckelord :Textbook analysis; Intercultural communicative competences; ICC; Risager; Yang Chi.; Läroboksanalys; Intercultural communicative competences; ICC; Risager; Yang Chi.;

    Sammanfattning : Att studera ett främmande språk är en stor och mångfacetterad uppgift. Allt från grammatiska förklaringar, uttalsövningar och läs- och hörförståelse ingår. En aspekt som dock inte får glömmas bort är den kulturella aspekten. LÄS MER

  5. 5. Att ställa ut främmande kultur : En utställningsobservation på Östasiatiska museet

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturvård

    Författare :Isabelle Ekström; [2023]
    Nyckelord :integrated conservation; Museum of Far Eastern Antiquities; chinese cultural heritage; the middle kingdom; kulturvård; Östasiatiska museet; kinesiskt kulturarv; mittens rike;

    Sammanfattning : Undersökningens syfte var att belysa vilken typ av information som utställningen ”Mittens rike” på Östasiatiska museet gav och därav visa ett exempel på hur det kinesiska kulturarvet kan tolkas av att befinna sig i en svensk kontext. Genom att belysa de delarna kunde diskussionen angående asiatisk och europeisk kulturvård och kulturarv belysas där deras olika ståndpunkter kring autenticitet och rituella praktiker kunde framhävas. LÄS MER