Sökning: "dans i skolan på högstadiet"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden dans i skolan på högstadiet.
1. Musik, en överlevnadsstrategi för svarta kroppar
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musikSammanfattning : I åttonde klass gjorde vi en studieresa på Lindhagaskolan till Polen. Jag kommer inte ihåg så mycket av koncentrationslägren, utan mer några incidenter varav en, när en gumma kom fram och gapade ivrigt “picture picture”. Hon ställde sina två barn bredvid mig och började knäppa kort. LÄS MER
2. Dans - ”Så mycket mer än bara nåt fjantigt” : Dans utifrån ett lärarperspektiv i ämnet Idrott och hälsa
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Tidigare studier har visat att dansen har en positiv inverkan på individens hälsa. Trots detta ges dansen ett begränsat utrymme i skolämnet idrott och hälsa. Syftet med denna studie är att undersöka ämnet idrott och hälsa i årskurs 7–9 utifrån ett lärarperspektiv med fokus på lärmomentet dans. LÄS MER
3. Känsla för idrott : En undersökning om vad elever har för kunskaper om vad de blir bedömda på inom idrott och hälsa
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vad eleverna uppfattar som bedömningsgrunder och huruvida detta är kopplingsbart till kunskapsmålen. Undersökningen avser att ta reda på vad elever upplever att de blir bedömda på i ämnet idrott och hälsa avseende momenten dans och bollspel. LÄS MER
4. Traditionella och moderna danser : hur lärare i idrott och hälsa ser på dansundervisningen på högstadiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Syfte och frågeställningar Studiens syfte är att göra en kvalitativ undersökning av lärares uppfattningar och erfarenheter avatt undervisa i traditionella och moderna danser i ämnet idrott och hälsa på högstadiet. Hur arbetar lärare med dans i skolan? Vilka erfarenheter har lärare av att undervisa dans i skolan? Vilka danskategorier undervisas eleverna i? Metod Metoden som använts till denna studie är en kvalitativ metod i form av semi-strukturerade intervjuer där fyra lärare deltog. LÄS MER
5. "Okej nu kör vi! 5,6,7,8!" : En kvalitativ studie om lärare och elevers tankar och upplevelser kring momentet dans
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Aim The study aims to highlight and discuss students 'and teachers ' conceptions of teaching in the element of dance in physical education. Issues How do teachers work with teaching of dance in physical education in secondary school? How do students perceive the teaching of dance in physical education in secondary school? Method This study used a qualitative approach with semi structured interviews. LÄS MER