Sökning: "dans på gymnasiet"

Visar resultat 6 - 10 av 34 uppsatser innehållade orden dans på gymnasiet.

  1. 6. Samarbete, interaktion och kommunikation i improvisation : Om utmaningar och möjligheter i undervisning i improvisation på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Hanna Svedvall; [2022]
    Nyckelord :dans; dansundervisning; dialog; samspel; sociokultur; improvisation; interaktion;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka möjligheter och utmaningar i undervisning i dansimprovisation med elever som studerar inriktningen dans på estetiska programmet. Undersökningens teoretiska ramverk utgår från sociokulturell teori om lärande. Undersökningen genomförs i form av en fallstudie. LÄS MER

  2. 7. Kunskapsutveckling i en danskonstnärlig process : praktiknära studie av design i ett skapandeprojekt på gymnasiet

    Master-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för danspedagogik

    Författare :Lena Dahlqvist; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattningsvis ser man att designen fungerar ändamålsenligt för ett skapandeprojekt i relation till Skolverkets kunskapskrav och att begreppet konstnärlig process genomförs på ett gestaltande sätt. Själva begreppet konstnärlig process tydliggörs eller medvetandegörs inte verbalt i så stor utsträckning annat än i projektets början, men lärprocessens utformning som ett projekt kan kroppsligt vara en konkretisering av en konstnärlig process. LÄS MER

  3. 8. Idrottslärares multimodala arbete : En kvalitativ studie om lärares undervisning i gymnasieskolan.

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Gustaf Årman; Trevor Biamba; [2021]
    Nyckelord :Multimodalitet; Utbildning; Lärande; Didaktik; Undervisning; Idrott och hälsa; Gymnasiet;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka vilka ämnesområden som fokuseras, samt hur gymnasielärare i ämnet idrott och hälsa använder olika modaliteter i sin undervisning. •        Vilka modala verktyg använder lärare i idrott och hälsa sig av för att organisera planera och genomföra aktiviteter som bidrar till elevernas lärande? •        Vilka ämnesområden fokuseras och vilka didaktiska ställningstaganden gör lärare i idrott och hälsa vid valet av en aktivitet? Metod Studien utfördes med en semistrukturerad intervju på 5 lärare från olika gymnasier i Sverige. LÄS MER

  4. 9. Danshistoriskt urval i kursen dansteori : Vilka val görs i undervisningen på gymnasiet?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Sofia Lindberg; [2021]
    Nyckelord :Dance; history; intersectional; Historical Consciousness; dance teachers; Dans; historia; danshistoria; intersektionalitet; historiemedvetande; danslärare;

    Sammanfattning : Through an online survey conducted with Swedish high school dance teachers, the contents which make up the dance history course, a mandatory part of dance theory, is mapped out. The guidelines and regulations to which Swedish dance teachers must adhere when constructing the syllabus in the dance history course is broad, and by quantitative method, this study maps out areas where there is broad concurrence between respondents, and areas of greater disparity. LÄS MER

  5. 10. Dans under en pandemi : En kvalitativ studie om dans och rörelse till musik i ämnet idrott och hälsa för gymnasiet under Covid-19 pandemin

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Andreas Rosenqvist; [2021]
    Nyckelord :dans; idrottslärare; pandemi; gymnasiet;

    Sammanfattning : Syfte & Frågeställning  Syftet med studien är att undersöka vilka svårigheter som lärare upplever har uppstått under covid-19 pandemin samt hur det har påverkat dans och rörelse till musik i ämnet idrott och hälsa i gymnasiet under Covid-19 pandemin. De frågor som studien avser att besvara är: - Hur har dans samt rörelse till musik kunnat bedrivas i gymnasieundervisningen under Covid-19 pandemin? - Hur har idrottslärare hanterat undervisningen under Covid-19 pandemin? - Hur har digitala hjälpmedel använts för att bedriva idrottsundervisningen?    Metod Forskaren har använt en explorativ forskningsmetod för att kunna besvara studiens syfte och frågeställningar. LÄS MER