Sökning: "deduktiv pedagogik"

Visar resultat 11 - 15 av 41 uppsatser innehållade orden deduktiv pedagogik.

  1. 11. Du kan inte bli vad du inte kan se : En normkritisk analys av hur etnisk mångfald skildras i skönlitterära böcker för barn.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Charlotta Arheden Jansson; Hanna Kjellberg; [2021]
    Nyckelord :barnlitteratur; etnisk mångfald; normkritiskt perspektiv; tematisk analys; ikonotext;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att ur ett normkritiskt perspektiv undersöka hur etnisk mångfald framställs i barnlitterära böcker som läses i svenska klassrum, utgivna mellan 2008-2019. Med en deduktiv tematisk litteraturanalys med stöd av ikonotextbegreppet undersöktes det empiriska materialet kvalitativt, med kvantitativa inslag genom följande två forskningsfrågor: Hur och i vilken omfattning förekommer mörkhyade karaktärer i den från biblioteket mest utlånade barnlitteraturen? och Hur gestaltas den etniska mångfalden i den från biblioteket mest utlånade barnlitteraturen? Tidigare svensk forskning visar att etnisk mångfald framställs på ett mer nyanserat sätt i barnlitteraturen än tidigare. LÄS MER

  2. 12. Lärares ledarskap En fenomenografisk analys av lärares uppfattning om ledarskap i klassrummet

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Maria Nilsson; [2020-05-07]
    Nyckelord :lärares ledarskap; fenomenografi; uppfattningar; kategorier;

    Sammanfattning : Syftet med min studie är att finna de uppfattningar lärare uttrycker om begreppet ledarskap. Begreppet syftar till lärares ledarskap i klassrummet. Jag valde att använda mig av fenomenografin där kategorier utgör de analys­ verktyg jag använt mig av. Ansatsen är deduktiv. LÄS MER

  3. 13. Kollegialt samspel på en arbetsplats som präglas av självständigt arbete : En studie om informellt lärande på arbetsplatsen

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Oskar Knaust; Pishtiwan Gara; [2020]
    Nyckelord :Informellt lärande; Kollegialitet; Självständigt arbete; Organisation;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie syftar till att utveckla kunskap om relationen mellan självständigt arbete, kollegialitet och informellt lärande på mindre vårdenheter. Det gjordes genom forskningsfrågorna: “Hur upplever medarbetarna att de utvecklas genom informellt lärande?” och “Hur arbetar medarbetare för att utvecklas kollegialt i arbetet?”. LÄS MER

  4. 14. “Nice to have” eller “Need to have”? : En kvalitativ studie om chefers ledarskap för lärande i en krissituation

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Julia Florén; Fanny Berggren Aspegren; [2020]
    Nyckelord :Leadership; crisis; managers; learning; distance work; Ledarskap; kris; chefer; lärande; distansarbete;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie syftar till att bidra med kunskap om hur chefer påverkas av rådande krissituation orsakad av Covid-19 och vad det får för konsekvenser för deras ledarskap för lärande. Detta görs genom forskningsfrågorna: “Hur upplever chefer att deras roll påverkas av rådande krissituation?”, “Hur arbetar chefer med samt skapar förutsättningar för lärande i rådande krissituation?” samt “Vilken typ av lärande främjar chefer i rådande krissituation?”. LÄS MER

  5. 15. Sjuksköterskans arbetsplatslärande på kirurgisk vårdavdelning : En intervjustudie med kvalitativ inriktning

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Katharina Buchta; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Arbetsplatslärande har betydelse för samhället, organisationen/företaget och den enskilde individen, och tillmäts allt större betydelse för utvecklingen av den kompetens som behövs i yrkesutövningen. Sjuksköterskans arbete i en kunskapsintensiv och föränderlig verksamhet förutsätter gedigen yrkeskompetens. LÄS MER