Sökning: "deduktiv pedagogik"

Visar resultat 6 - 10 av 41 uppsatser innehållade orden deduktiv pedagogik.

  1. 6. Motivation och ansvarstagande för lärande på den hybrida arbetsplatsen. En kvalitativ studie ur ett medarbetarperspektiv.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Helén Selstam; Michelle Persson; [2022]
    Nyckelord :Ansvar; hybrid; lärande; medarbetare; motivation;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att skapa förståelse för medarbetarnas motivation och ansvarstagande för lärande på den hybrida arbetsplatsen. Studien utfördes med hjälp av en kvalitativ ansats med ett hermeneutiskt perspektiv. Sju respondenter har intervjuats. En semistrukturerad intervjuguide skapades för syftet. LÄS MER

  2. 7. Anpassningar i den ordinarie undervisningen för elever med språkstörning i gymnasieskolan : En kvantitativ studie om anpassningar för elever med språkstörning samt om relationen mellan lärares utbildning och erfarenhet inom området och olika anpassningar och stöd i verksamheten

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Marie Törn; Angelica Högberg; [2022]
    Nyckelord :Developmental Language Disorder DLD ; Upper Secondary School; Adjustments; Language Learning Environment; Language Learning Opportunities; Language Learning Interactions; språkstörning; gymnasieskola; anpassningar; språkinlärningsmiljö; språkinlärningsmöjligheter; språkinlärningsinteraktioner;

    Sammanfattning : Majoriteten av alla gymnasieelever med språkstörning går i ordinarie verksamheter i gymnasieskolan. Trots det beskrivs ofta språkstörning som en relativt okänd funktionsnedsättning. LÄS MER

  3. 8. Organisationens avtryck på individen : En studie om säsongsanställdas upplevelser av organisationsidentitet och organisationssocialisation

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Agnes Hedin; [2022]
    Nyckelord :Organisationsidentitet; organisationssocialisation; identitetsformering; socialisationsstrategier;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att utveckla kunskap om organisationsidentitet och hur formering av organisationsidentitet kan förstås i relation till organisationssocialisation. Mer specifikt undersöktes formering av organisationsidentitet hos tidigare säsongsanställda och hur de upplevde sin organisationsidentitet samt hur organisationssocialisationsprocessen upplevdes påverka formeringen av organisationsidentiteten. LÄS MER

  4. 9. "(Un)Learning by Doing" : En kartläggning av HR-funktioners perspektiv på arbetet med avlärande vid onboarding

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ebba Lindholm; Madeleine Thomson; [2021]
    Nyckelord :unlearning; onboarding; HR; avlärande; onboarding; HR;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka avlärande vid onboarding ur ett HR-perspektiv. Avlärande innefattar det medvetandegörande, det övergivande och det omlärande stadiet, genom vilka föråldrade arbetssätt överges för att öppna upp utrymme för nya. LÄS MER

  5. 10. Explicit matematikundervisning för elever i risk att hamna i svårigheter : En kvantitativ studie av ett interventionsprogram på gymnasienivå

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Christina Forsgren Svahn; [2021]
    Nyckelord :RTI - Respons to Intervention; intervention; explicit undervisning; matematik; gymnasienivå;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka huruvida en intervention innehållandes explicit undervisning förbättrar elevers kunskaper i matematik. För att kunna besvara syftet genomfördes en kvantitativ deduktiv experimentstudie. Studien är genomfördes på elever i årskurs 1 på ett gymnasium som läste matematikkursen Ma1b. LÄS MER